At lurke er ikke at snyde - udvikling af skriftlighed gennem brug af BookCreator

Authors

  • Søren Balle Professionshøjskolen Absalon
  • Merete Olsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.158716

Keywords:

lurking, skriftlighed, lurking log, modellering, stilladsering

Abstract

Artiklen tager udgangspunkt i følgende spørgsmål:

  • Hvorfor arbejde med lurking som en del af elevernes skriveproces i skolens engelskundervisning?
  • Hvordan kan man udvikle elevernes skrivekompetencer gennem et fokus på lurking og brugen af BookCreator til modellering og stilladsering af tekstproduktion?

Fagdidaktisk teori om skriftlighed har understreget den rolle, som stilladsering og kollaborativ skrivning spiller i forhold til at understøtte elevers skriveproces (Gibbons, 2015). Denne artikel vil argumentere for, at elever gennem lurking og brug af kollaborativ web 2.0-teknologi får mulighed for at modellere teksttyper og forskellige genretræk for hinanden (Lave & Wenger, 1991).

Artiklen vil diskutere, hvordan lurking og web 2.0-værktøjet BookCreator kan fremme en bevidsthed hos eleverne om det at skrive i et læringsfællesskab og bruge hinandens skriftlige produkter som modeller for egen tekstproduktion (Gibbons, 2015). Diskussionen er baseret på resultater fra to forskningsprojekter om lurking og skriftlighed i skolens engelskundervisning. Særlig vægt vil blive lagt på, hvordan man laver et undervisningsdesign om skriftlighed, så det bliver meningsfuldt at bruge lurking ikke til copy-pasting, men som et konstruktivt værktøj til elevernes skriftlige tekstproduktion (Honeychurch et al., 2017).

Resultaterne kommer hovedsageligt fra forskningsprojektet “Det er snyd IKKE at kigge hinanden over skulderen” og vil blive foldet ud i artiklen. Der vil blive lagt vægt på lærerens stilladsering af lurking i forhold til at understøtte elevernes skriveproces. Særligt vil artiklen beskæftige sig med elevernes mulighed for at lære af hinanden gennem kollaborativ brug af web 2.0 værktøjet BookCreator og samtidig at udvikle kritisk mediebevidsthed - fx gennem brugen af lurking logs.

På baggrund af en analyse af elevernes skriftlige produkter og en spørgeskemaundersøgelse vil projektets væsentlige fund blive præsenteret, herunder at eleverne udviklede:

  • sig fra knowledge tellers to knowledge transformers (Bereiter & Scadamalia, 1987)
  • deres evne til at skrive mere avancerede og komplekse tekster
  • deres genre- og fagspecifikke ordforråd
  • deres bevidsthed om ulemperne ved plagiering
  • deres bevidsthed om fordelene ved at være en del af et skrivefællesskab

References

Bereiter, M. og Scardamalia, C. (1987). Knowledge telling and knowledge transforming in written com-position. In Rosenberg, S. (ed.), Advances in applied linguistics. Vol. 2, Reading, writing and language learning. Cambridge University Press.

Bozkurt, A. m.fl. (2020). On Lurking: Multiple per-spectives on lurking within an educational commu-nity. The Internet and Higher Education, 44, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2019.100709

Børne- og Undervisningsministeriet (2019). Engelsk Faghæfte 2019. Børne- og Undervisningsministeri-et. https://emu.dk/sites/default/files/2025-08/25_21660-1%20GSK_Fagh%C3%A6fte_Engelsk_2020%201587377_1_1.PDF

Chen, F.-C. og Chang, H.-M. (2013). Engaged Lurk-ing – The Less Visible Form of Participation in Online Small Group Learning. Research and Prac-tice in Technology Enhanced Learning, 8 (1), 171-199. https://doi.org/10.58459/rptel.2013.8171-199

Gibbons, P. (2015). Scaffolding Language, Scaffold-ing Learning. Teaching English Language Learners in the Mainstream Classroom. Second edition. Hei-nemann.

Hansen, T.I. og Bundsgaard, J. (2013). Kvaliteter ved digitale læremidler og ved pædagogiske prak-sisser med digitale læremidler: forskningsbaseret bidrag til anbefalinger, pejlemærker og kriterier i forbindelse med udmøntning af midler til indkøb af digitale læremidler. Ministeriet for Børn og Under-visning. https://pure.au.dk/portal/da/publications/kvaliteter-ved-digitale-l%C3%A6remidler-og-ved-p%C3%A6dagogiske-praksisser-/

Honeychurch S. m.fl. (2017). Learners on the Pe-riphery: Lurkers as Invisible Learners. European Journal of Open, Distance and e-Learning, 20 (1), 192-212. https://doi.org/10.1515/eurodl-2017-0012

Laurillard, D. (2012). Teaching as a Design Science: Building Pedagogical Patterns for Learning and Technology. Routledge.

Lave, J. og Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355

Downloads

Published

2025-12-19

How to Cite

Balle, S., & Olsen, M. (2025). At lurke er ikke at snyde - udvikling af skriftlighed gennem brug af BookCreator. Sprogforum, 31(81), 33–38. https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.158716