Spilbaserede og ikke-spilbaserede digitale ressourcer som forskellige tilgange til situeret andetsprogslæring?
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145854Abstract
I artiklen Spilbaserede og ikke-spilbaserede digitale ressourcer som forskellige tilgange til situeret andetsprogslæring? diskuterer Louise Tranekjær hvordan forskellige digitale ressourcer til dansk som andetsprog tilbyder forskellige læringsmuligheder og barrierer i kraft af den økologi og form for framing som situerer sprogbrugeren. Hun peger på at framingen i de forskellige læringsressourcer forudsætter brugerens viden om og adgang til meget forskellige ’universer’, og hun diskuterer om den økologi der skabes for brugeren, reelt etablerer de læringsmuligheder man ønsker.
References
Garrett, N. (2009) Technology in the service of language learning. The Modern Language Journal 93, 697-718
https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2009.00968.x
Goffman, E. (1974) Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. Harper and Row.
Kirilova, M., L. Tranekjær, A. Holmen & M.S. Pedersen (2023) Sproglæring på arbejdspladser. En videnspakke om sproglæring på arbejdspladser i de nordiske lande og erfaringer med sprogunderstøt-tende indsatser på danske arbejdspladser. København: Styrelsen for International Rekruttering og In-tegration.
Levy, M. (2009) Technology in use for second language learning. The Modern Language Journal 93, 769-782.
https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2009.00972.x
Sadler, R. (2017). Virtual Worlds and Language Education. In S. Thorne & S. May (Eds.), Language, Education and Technology (pp. 375-388). Cham: Springer
https://doi.org/10.1007/978-3-319-02237-6_29
Tranekjær, L. (2020) LEAN diversity management in practice: The multifunctionality of questions as a resource to ensure understanding, participation and procedural compliance in a diverse workplace. Scandinavian Studies in Language 11 (1), 83-116.
https://doi.org/10.7146/sss.v11i1.121362
Tranekjær, L. (2024) Kulturmøder og sproglig praksis fra et interaktionelt perspektiv. I: L.P. Galal & K. Hvenegård-Lassen (red.) Kulturmødeanalyser (ss. 71-89). Samfundslitteratur.
van Lier, L. (2000) From input to affordance: Social-interactive learning from an ecological perspec-tive. Sociocultural theory and second language learning 78 (4), 245.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.