Spilbaserede og ikke-spilbaserede digitale ressourcer som forskellige tilgange til situeret andetsprogslæring?

Forfattere

  • Louise Tranekjær Roskilde Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145854

Resumé

I artiklen Spilbaserede og ikke-spilbaserede digitale ressourcer som forskellige tilgange til situeret andetsprogslæring? diskuterer Louise Tranekjær hvordan forskellige digitale ressourcer til dansk som andetsprog tilbyder forskellige læringsmuligheder og barrierer i kraft af den økologi og form for framing som situerer sprogbrugeren. Hun peger på at framingen i de forskellige læringsressourcer forudsætter brugerens viden om og adgang til meget forskellige ’universer’, og hun diskuterer om den økologi der skabes for brugeren, reelt etablerer de læringsmuligheder man ønsker.

Forfatterbiografi

Louise Tranekjær, Roskilde Universitet

ph.d. 

Lektor på Roskilde Universitet

Referencer

Garrett, N. (2009) Technology in the service of language learning. The Modern Language Journal 93, 697-718

https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2009.00968.x

Goffman, E. (1974) Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. Harper and Row.

Kirilova, M., L. Tranekjær, A. Holmen & M.S. Pedersen (2023) Sproglæring på arbejdspladser. En videnspakke om sproglæring på arbejdspladser i de nordiske lande og erfaringer med sprogunderstøt-tende indsatser på danske arbejdspladser. København: Styrelsen for International Rekruttering og In-tegration.

Levy, M. (2009) Technology in use for second language learning. The Modern Language Journal 93, 769-782.

https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2009.00972.x

Sadler, R. (2017). Virtual Worlds and Language Education. In S. Thorne & S. May (Eds.), Language, Education and Technology (pp. 375-388). Cham: Springer

https://doi.org/10.1007/978-3-319-02237-6_29

Tranekjær, L. (2020) LEAN diversity management in practice: The multifunctionality of questions as a resource to ensure understanding, participation and procedural compliance in a diverse workplace. Scandinavian Studies in Language 11 (1), 83-116.

https://doi.org/10.7146/sss.v11i1.121362

Tranekjær, L. (2024) Kulturmøder og sproglig praksis fra et interaktionelt perspektiv. I: L.P. Galal & K. Hvenegård-Lassen (red.) Kulturmødeanalyser (ss. 71-89). Samfundslitteratur.

van Lier, L. (2000) From input to affordance: Social-interactive learning from an ecological perspec-tive. Sociocultural theory and second language learning 78 (4), 245.

Downloads

Publiceret

2024-08-26

Citation/Eksport

Tranekjær, L. (2024). Spilbaserede og ikke-spilbaserede digitale ressourcer som forskellige tilgange til situeret andetsprogslæring? . Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 30(1), 31–39. https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145854

Nummer

Sektion

Artikler

Mest læste artikler af samme forfatter(e)

<< < 1 2 3