Dramatiseringer i sprogundervisningen - roller, leg og performance
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145853Abstract
Dramatiseringer i sprogundervisningen – roller, leg og performance er skrevet af Bente Meyer, og den præsenterer resultater fra et udviklingsprojekt hvor en række skoler eksperimenterede med brug af dramatiseringer på forskellige niveauer i engelsk og tysk. I denne artikel fokuseres der på engelsk, og forfatteren beskriver hvordan engelskklasser i hhv. 2. og 4. klasse brugte platformen Drama Studio til at producere 3D animerede fortællinger i fællesskab, skabe avatarer og roller, og instruere og udarbejde manuskripter. Eleverne lavede dramatiseringer omkring familie og familiere-lationer (2. klasse) og omkring fremlæggelse af egne digte om bl.a. krig og klimaforandringer (4. klasse).
References
Belliveau, G. & Kim, W. (2013) Drama in L2 learning: A research synthesis. Scenario: A Journal of Performative Teaching, Learning, Research VII/2, 7-27
https://doi.org/10.33178/scenario.7.2.2
Broner, M.A. & Tarone, E.E. (2001) Is It Fun? Language Play in a Fifth-Grade Spanish Immersion Classroom. The Modern Language Journal, 85, iii. S. 363-379
https://doi.org/10.1111/0026-7902.00114
Dewey, J. (2005) Demokrati og uddannelse. Århus: Forlaget Klim
Drama Studio home - Drama Studio
Hanghøj, T., Misfeldt, M., Bundsgaard, J., Fougt, S. S. & Hetmar, V. (2017). Hvad er scenariedidaktik? Omverdenens praksisformer i undervisning. Århus: Århus Universitetsforlag
https://doi.org/10.2307/j.ctv35r485h
Kress, G. (2010) Multimodality - a social semiotic approach to contemporary communication. Routledge
McGovern, K.R. (2017) Conceptualizing drama in the second language classroom. Scenario: A Journal of Performative Teaching, Learning, Research, XI(1), pp. 4-16.
https://doi.org/10.33178/scenario.11.1.3
Meyer, B., Bergström, P., & Wiklund-Engblom, A. (2021). Sociomaterial entanglement in one-to-one computing classrooms: exploring patterns of relations in teaching practices. Education Inquiry, 12(4), 347-364
https://doi.org/10.1080/20004508.2021.1893497
Plauborg, H., Andersen, J.V. & Bayer, M. (2007) Aktionslæring. Læring i og af praksis. Hans Reitzels Forlag
Reinhardt, J. (2019) Gameful Second and Foreign Language teaching and Learning: theory, Research and Practice. Palgrave Macmillan
https://doi.org/10.1007/978-3-030-04729-0
Taylor, T.L. (2009) The assemblage of play. Games and Culture 4, 4. 331-339
https://doi.org/10.1177/1555412009343576
Wagner, J. (ed) (1990) Kommunikative spil i fremmedsprogsundervisningen. Åløkke
Øfsti, R. (2014) Rommet og undervisninga - læraren som scenograf. I: Østern, A.L.
(ed) (2014) Dramaturgi i didaktisk kontekst. Bergen: Fagbokforlaget
Østern, A.L. (ed) (2014) Dramaturgi i didaktisk kontekst. Bergen: Fagbokforlaget
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.