Et læreruddannelsesperspektiv på undervisning af flersprogede elever: Hvordan udeskole kan understøtte sprogpædagogiske aktiviteter
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v29i77.142110References
Eggersen, D. (2017). Dansk i udeskole. I: Ejbye-Ernst, N., Barfod, K. & Bentsen, P. (red.), Udeskoledidaktik for lærere og pædagoger (s. 139-164). København: Hans Reitzels Forlag.
Eggersen, D. (2020). Ej, hvorfor skal vi ud?! Didaktisk intentionalitet i udeskole. Studier i læreruddannelse og profession, 5 (2), 138-154.
Knudsen, S.K. & Wulff, L. (2021). Sprog og fag. I: Knudsen, S. & Wulff, L. (red.), Kom ind i sproget. Flersprogede elever i fagundervisningen (2. udg., s. 15-38). København: Akademisk Forlag.
Myhre, T.S. & Fiskum, T.A. (2021). Norwegian teenagers’ experiences of developing second language fluency in an outdoor context. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 21 (3), 201-216. DOI: 10.1080/14729679.2020.1769695.
Nielsen, B.L. & Jensen, E. (2020). Teacher education as a laboratory for developing teaching approaches – a collaboration between teacher educators, student teachers, and local schools. Educational Research for Policy and Practice. Doi.org/10.1007/s10671-021-09306-9.
Otte, C.R., Bølling, M., Stevenson, M.P., Ejbye-Ernst, N., Nielsen, G. & Bentsen, P. (2019). Education outside the classroom increases children’s reading performance: Results from a one-year quasiexperimental study. International Journal of Educational Research, 2019 (94), 42-51. Doi.org/10.1016/j.ijer.2019.01.009.
Slåttvik, A.B. (2017). Sprogundervisning i udeskole. I: Ejbye-Ernst, N., Barfod, K. & Bentsen, P. (red.), Udeskoledidaktik for lærere og pædagoger (s. 209- 224). København: Hans Reitzels Forlag.
VIA.dk (2022). Studieordninger for læreruddannelsen. Fælles Fag: Lærerens grundfaglighed. PL3: Undervisning af tosprogede elever. Lokaliseret d. 25. september 2023 på www.via.dk/uddannelser/laerer/studieordning.
Winje, Øystein (2022). The grass is greener outdors. Potentials for deep learning in Norwegian uteskole. Ph.d.-afhandling. Oslo: Oslo Metropolitan University.
Winje, Ø. & Løndal, K. (2021). Wow! is that a birch leaf? In the picture it looked totally different: a pragmatist perspective on deep learning in Norwegian ‘uteskole’. Education 3-13, 51 (1), 142-155. DOI: 10.1080/03004279.2021.1955946.
Østergaard, W. (2021).
Registerkontinuum – et værktøj til planlægning og refleksion. I: Knudsen, S.K. & Wulff, L. (red.), Kom ind i sproget. Flersprogede elever i fagundervisningen (2. udg., s. 51-72). København: Didaktikserien Akademisk Forlag.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.