Et læreruddannelsesperspektiv på undervisning af flersprogede elever: Hvordan udeskole kan understøtte sprogpædagogiske aktiviteter

Forfattere

  • Anja Bols Slåttvik
  • Karen Barfod

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v29i77.142110

Referencer

Eggersen, D. (2017). Dansk i udeskole. I: Ejbye-Ernst, N., Barfod, K. & Bentsen, P. (red.), Udeskoledidaktik for lærere og pædagoger (s. 139-164). København: Hans Reitzels Forlag.

Eggersen, D. (2020). Ej, hvorfor skal vi ud?! Didaktisk intentionalitet i udeskole. Studier i læreruddannelse og profession, 5 (2), 138-154.

Knudsen, S.K. & Wulff, L. (2021). Sprog og fag. I: Knudsen, S. & Wulff, L. (red.), Kom ind i sproget. Flersprogede elever i fagundervisningen (2. udg., s. 15-38). København: Akademisk Forlag.

Myhre, T.S. & Fiskum, T.A. (2021). Norwegian teenagers’ experiences of developing second language fluency in an outdoor context. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 21 (3), 201-216. DOI: 10.1080/14729679.2020.1769695.

Nielsen, B.L. & Jensen, E. (2020). Teacher education as a laboratory for developing teaching approaches – a collaboration between teacher educators, student teachers, and local schools. Educational Research for Policy and Practice. Doi.org/10.1007/s10671-021-09306-9.

Otte, C.R., Bølling, M., Stevenson, M.P., Ejbye-Ernst, N., Nielsen, G. & Bentsen, P. (2019). Education outside the classroom increases children’s reading performance: Results from a one-year quasiexperimental study. International Journal of Educational Research, 2019 (94), 42-51. Doi.org/10.1016/j.ijer.2019.01.009.

Slåttvik, A.B. (2017). Sprogundervisning i udeskole. I: Ejbye-Ernst, N., Barfod, K. & Bentsen, P. (red.), Udeskoledidaktik for lærere og pædagoger (s. 209- 224). København: Hans Reitzels Forlag.

VIA.dk (2022). Studieordninger for læreruddannelsen. Fælles Fag: Lærerens grundfaglighed. PL3: Undervisning af tosprogede elever. Lokaliseret d. 25. september 2023 på www.via.dk/uddannelser/laerer/studieordning.

Winje, Øystein (2022). The grass is greener outdors. Potentials for deep learning in Norwegian uteskole. Ph.d.-afhandling. Oslo: Oslo Metropolitan University.

Winje, Ø. & Løndal, K. (2021). Wow! is that a birch leaf? In the picture it looked totally different: a pragmatist perspective on deep learning in Norwegian ‘uteskole’. Education 3-13, 51 (1), 142-155. DOI: 10.1080/03004279.2021.1955946.

Østergaard, W. (2021).

Registerkontinuum – et værktøj til planlægning og refleksion. I: Knudsen, S.K. & Wulff, L. (red.), Kom ind i sproget. Flersprogede elever i fagundervisningen (2. udg., s. 51-72). København: Didaktikserien Akademisk Forlag.

Downloads

Publiceret

2023-12-04

Citation/Eksport

Bols Slåttvik, A., & Barfod, K. (2023). Et læreruddannelsesperspektiv på undervisning af flersprogede elever: Hvordan udeskole kan understøtte sprogpædagogiske aktiviteter. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 29(77). https://doi.org/10.7146/spr.v29i77.142110