Demokratisk dannelse til aktivt interkulturelt medborgerskab

Forfattere

  • Claus Haas
  • Katrine Dahl Madsen
  • Bente Meyer
  • Helle Rørbech

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v13i41.114548

Resumé

ndholdssiden i fremmedsprogsfagene har længe været fokuseret på den kulturelle dimension, på kultur og samfundsforhold i mållandene, på kulturforståelse og på at give eleverne mulighed for at erhverve sig interkulturelle kompetencer bl.a. igen- nem refleksion over egne kulturer i mødet med mållandenes. På baggrund af et europæisk forskningsprojekt, INTERACT, vil vi i denne artikel præsentere nogle refleksioner over, hvordan interkulturel læring og uddannelse til demokratisk med- borgerskab tænkes i en europæisk og i en dansk uddannelseskontekst, og hvordan de to perspektiver eventuelt kan forenes. (...)

Downloads

Publiceret

2007-12-01

Citation/Eksport

Haas, C., Madsen, K. D., Meyer, B., & Rørbech, H. (2007). Demokratisk dannelse til aktivt interkulturelt medborgerskab. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 13(41), 14–20. https://doi.org/10.7146/spr.v13i41.114548