Studerendes informationskompetence – om samarbejder mellem universitetsbibliotekarer og universitetsundervisere

Forfattere

  • Annegret Friedrichsen
  • Bente Meyer

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v27i72.132082

Referencer

ACRL (2014). Information literacy competency standards for higher education. Association of College and Research Libraries (ACRL).

Andersen, H.L. (2009). Introduktion: Informationskompetence – læring og metode I: Andersen, H.L. (red.), Informationskompetence i udvikling. Arbejdspapirer fra Center for Undervisningsudvikling. Aarhus: Aarhus Universitet.

Andersen, L.K. (2020). Tværsproglighedens veje: Om sproglig bevidsthed, tværsproglighed og didaktisk forandringsarbejde i en folkeskolekontekst. Ph.d.-afhandling. Aarhus: Aarhus Universitet, DPU.

Andreasen, L.B., Jørgensen, L. & Lerche Nielsen, J. (2007). Udvikling af informationskompetence i problembaserede læreprocesser. I: Rosenstand, M., Harbo, K. & Birch Andreasen, L. (red.), Fra information til læring: Bibliotek og uddannelse i videnssamfundet (s. 75-89). DEFF

Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (2020). Interviewet: samtalen som forskningsmetode. I: Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.), Kvalitative metoder. En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag.

Bønløkke, M., Kobow, E. & Kristensen, A.K. (2015). Informationskompetence, en opgave for bibliotek og uddannelse i fællesskab. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 10(19), 72-84.

Catts, R. & Lau, J. (red.) (2008). Towards Information Literacy Indicators. Framework Paper. Paris: UNESCO.

Caviglia, F. & Dalsgaard, C. (2020). Introduktion til digitale kompetenceområder. Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier. Aarhus: Aarhus Universitet.

Engerer, V. & Thestrup, J.B. (2009). Informationskompetence på biblioteket, på universitetet og imellem. I: Andersen, H.L. (red.), Informationskompetence i udvikling. Arbejdspapirer fra Center for Undervisningsudvikling. Aarhus: Aarhus Universitet.

Friedrichsen, A. (2009). Sprogpædagogik på Danmarks Pædagogiske Bibliotek – status og nye initiativer. Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 15(45), 8-15.

Henderson, M., Selwyn, N. & Aston, R. (2017). What works and why? Student perceptions of ‘useful’ digital technology in university teaching and learning. Studies in Higher Education, 42(8), 1567-1579.

Holm, C., Schreiber, T., Tønnesen, P.H. & Friedrichsen, A. (2010). Informationskompetence i gymnasiet – et debatoplæg. Aarhus: DPU, Aarhus Universitet.

Holmen, A. & Risager, K. (2018). Det flersprogede danske universitet. I: Christensen, T.K. (red.), Dansk til det 21. århundrede – sprog og samfund (s. 153-170). København: U Press.

Overgaard, C. & Grundsøe, M.B. (2014). Fokus på informationskompetence i et tværfagligt læringsmiljø – et empirisk studie af læringseffekter og studenterperspektiver. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 9(16), 124-143.

Downloads

Publiceret

2022-06-20

Citation/Eksport

Friedrichsen, A., & Meyer, B. (2022). Studerendes informationskompetence – om samarbejder mellem universitetsbibliotekarer og universitetsundervisere. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 27(72). https://doi.org/10.7146/spr.v27i72.132082