MODELLERING AF FORHOLDET MELLEM KOMPETENCE OG LEDERSKAB, KVALIFIKATIONER OG ADMINISTRATION – EN OVERSIGT
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133509Resumé
Udgangspunktet for udviklingen af en teori om forholdet mellem kompetence/kvalifikationer og lederskab/administration tages i en beskrivelse af et sammenhængende sæt af psykiske kontrolformer: Reproduktion, forandring og transformation. Det hævdes dernæst, at de psykiske kontrolformer, hvis grundlæggende funktion det er at tilsikre, at personen i form af kompetence/ kvalifikationer kan håndtere den civilisation/kultur vedkommende er indlejret i, kan beskrives inden for en systemdynamisk ramme. Kompetence beskrives videre som den syntetiske evne til at skabe mening i et komplekst felt (Civilisationen), medens kvalifikationer beskrives som den analytiske evne til at nå givne mål i et kompliceret felt (Kulturen). Med udgangspunkt i kompetence beskrives lederskab som muligheden for at synkronisere kompetenceudfoldelse gennem koordinerende kooperation, medens administration beskrives som et magtvilkår, kvalifikationsudfoldelse er underlagt.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.