Årg. 19 Nr. 2 (1998): Kompetence

					Se Årg. 19 Nr. 2 (1998): Kompetence

Psyke og Logos har altid haft den ambition at introducere et givet temanummer med en oversigtsartikel, der dels kan give den uindviede læser et initialt overblik over hele området, dels fungere som en appetit-vækker og varedeklaration for de efterfølgende artikler. I dette tilfælde må vi nøjes med det sidste, hvilket i nogen grad hænger sammen med at temaet er en nytilkomling inden for psykologien, således at der endnu ikke er nogen egentlig forskningstradition. I modsætning til de klassiske eller i alt fald etablerede begreber har kompetence slet ingen fast forskningstradition og knap nok nogen veletableret betydning. Når vi alligevel har besluttet at vælge det som tema denne gang hænger det dels sammen med at der faktisk er en begyndende, og meget energisk, forskningsindsats her i landet omkring kompetence, og dels med at netop dette begreb er i færd med at vise sin centrale placering inden for praktisk taget enhver form for anvendt psykologi. Således definerer den netop færdiggjorte studieplan for psykologistudiet i København den anvendte psykologi som bestående af to hovedfelter for indsats, nemlig behandling og kompetenceudvikling. Og som det vil fremgå af dette nummer, så er det oven i købet sådan, at også den kliniske psykologi, ud over sin orientering mod behandling, er stærkt optaget af kompetence og kompetenceudvikling på begge sider af behandlingsrelationen, altså såvel hos klienten som hos behandleren

Publiceret: 1998-12-31

Introduktion

Artikler

Abstracts - English