Peripeti nr. 14 stiller skarpt på et fremadstormende felt inden for såvel teater- og performancekunst, nemlig udforskningen af relationen mellem arkiv og live-begivenhed. I forhold til kunstneriske og kuratoriske praksisser ar man talt om, at en arkivisk impuls eller ligefrem arkivfeber skulle have sat ind i løbet af de sidste godt ti års tid. En feber, der bl.a. omfatter kunstneriske inventioner i eksisterende museumssamlinger og reenactments af legendariske performances fra 1960'erne og 70'erne. Skulle man nævne et par nylige eksempler på udstillinger og biennaler, der har tematiseret arkiv of performance-relationen kunne man f.eks. pege på History Will Repeat itself på KunstWerke i Berlin i 2007-8, PERFORMA-biennalen i New York 2005, Archive Fever i New York i 2007, Reality Check på Statens Museum for Kunst i København 2008, og Lost and Found, Queering the archive i Kunsthallen Nikolaj i København 2009. Inden for teater- og performanceforskningen har arkivfeberen tilsvarende sat sig igennem som, om ikke et opgør med, så i hvert fald en udfordring af hævdvundne ontologier man traditionelt har opereret med, f.eks. i form af modstillingen mellem live-begivenheden og dokumentationen af denne, nærvær og fravær, nu og dengang. Temanummeret præsenterer en række forskningsartikler og essays, der undersøger dette krydsfelt.

Publiceret: 2020-08-24

Redaktionelt Forord

Værket

Bøger

English Summaries