Journal club i læreruddannelsen: erfaringer og videreudvikling

Versioner

PDF

Nøgleord

Journal club
Læreruddannelsen
Naturfag
Professionshøjskole

Citation/Eksport

Nielsen, S. S., & Hansen, P. M. (2023). Journal club i læreruddannelsen: erfaringer og videreudvikling. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 23(1), 20. Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/136306 (Original work published 7. marts 2023)

Resumé

Artiklen beskriver vores erfaringer med at udvikle og gennemføre journal club-møder for
naturfagsstuderende på læreruddannelsen som en del af talentprogrammet Copenhagen Honours College på Københavns Professionshøjskole. Erfaringerne peger på at de studerende oplever at de gennem et forpligtende fagligt fællesskab er blevet bedre til at læse, forstå, analysere, udtrække viden fra samt orientere sig i forskningsbaseret litteratur. De studerende oplever at en journal club kan tilbyde elementer som de savner, og som de kan overføre til deres øvrige studie samt kommende profession. Artiklen afsluttes med forslag til hvordan en journal club kan kvalificeres og videreudvikles i et talentprogram eller som en del af den ordinære læreruddannelse.

PDF

Referencer

Archer, L., Dawson, E., DeWitt, J., Seakins, A. & Wong, B. (2015). “Science Capital”: A Conceptual, Methodological, and Empirical Argument for Extending Bourdieusian Notions of Capital beyond the Arts. Journal of Research in Science Teaching, 52(7), s. 922‑948.

Bagh, J. (2020). Journal Club hjælper studerende til at læse forskningsartikler. Sygeplejersken, 3, s. 12.

Barak, M. & Dori, Y.J. (2009). Enhancing Higher Order Thinking Skills among Inservice Science Teachers via Embedded Assessment. Journal of Science Teacher Education, 20(5), s. 459‑474.

Belling, L. (2017). Bæredygtig dannelse. Skitser til en empatisk verden. Frederikshavn: Dafolo.

Brill, G., Falk, H. & Yarden, A. (2003). Teachers’ Journal Club: Bridging between the Dynamics of Biological Discoveries and Biology Teachers. Journal of Biological Education, 37(4), s. 168‑170.

Danmarks Evalueringsinstitut (2013). Frafald på læreruddannelsen. En undersøgelse af årsager til frafald. København: Danmarks Evalueringsinstitut.

Danmarks Evalueringsinstitut (2018). Indhold og faglige krav i læreruddannelsen. Delanalyse 1a i evalueringen af læreruddannelsen. København: Danmarks Evalueringsinstitut.

Danmarks Evalueringsinstitut (2022). Unges overvejelser om at søge ind på læreruddannelsen. København: Danmarks Evalueringsinstitut.

Daugaard, L.M., Charif, S., Ottesen, P. & Rieber, F. (2017). At læse det periodiske system. Viden om Literacy, 21, s. 60‑65.

Glazer, F.S. (2000). Journal Clubs: A Successful Vehicle to Science Literacy. Journal of College Science Teaching, 29(5), s. 320‑324.

Goldbech, O. (2019). Naturfag for alle. Naturfagsundervisning med fokus på dannelse. I: A.H. Yates (red.), Dannelse i alle fag (s. 191‑200). Frederikshavn: Dafolo.

Harlen, W. (2015). Working with Big Ideas of Science Education. Trieste, Italien: The Science Education Programme (SEP) of IAP.

Honey, C.P. & Baker, J.A. (2011). Exploring the Impact of Journal Clubs: A Systematic Review. Nurse Education Today, 31(8), s. 825‑831.

Hodson, D. (2014). Learning Science, Learning about Science, Doing Science: Different Goals Demand Different Learning Methods. International Journal of Science Education, 36(15), s. 2534‑2553.

Huckle, J. & Wals, A.E. (2015). The UN Decade of Education for Sustainable Development: Business as Usual in the End. Environmental Education Research, 21(3), s. 491‑505.

Højgaard, T. & Sølberg, J. (2018). Competencies, Curricula and Interdisciplinarity: An Analysis of a Curriculum Development Process in Mathematics and Science Education. Mathematics as a Bridge Between the Disciplines, 45.

Linzer, M. (1987). The Journal Club and Medical Education: Over One Hundred Years of Unrecorded History. Postgraduate Medical Journal, 63(740), s. 475‑478.

Lorenzen, H. (2019). Journal Club. Kollaborativ kritisk læsning af videnskabelige artikler. I: C. Kjær, D. Hurford & L.D. O’Neill (red.), Teaching for Active Learning 2018 (s. 7‑12). Konferenceproceedings, Syddansk Universitet.

Maton, Karl. (2014). Building Powerful Knowledge: The Significance of Semantic Waves. I: E. Rata & B. Barrett (red.), Knowledge and the Future of the Curriculum (s. 181‑197). London: Palgrave Macmillan.

McLeod, P., Steinert, Y., Boudreau, D., Snell, L. & Wiseman, J. (2010). Twelve Tips for Conducting a Medical Education Journal Club. Medical Teacher, 32(5), s. 368‑370, DOI: 10.3109/01421590903513426.

Nielsen, S.S. (2014). Dialog i naturfagsundervisningen. http://ntsnet.dk/blog/ntsadmin/dialogi- naturfagsundervisning.

Regeringen (2012). Aftaletekst. Reform af læreruddannelsen. København: Forligskredsen bag læreruddannelsen.

Ruiz-Primo, M. (2011). Informal Formative Assessment: The Role of Instructional Dialogues in Assessing Students’ Learning. Studies in Educational Evaluation, 37, s. 15‑24. 10.1016/j.stueduc.2011.04.003.

Schilhab, T. (2021). Naturoplevelser i naturfagsundervisningen i grundskolen. Pædagogisk indblik, bind 10. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.

Scott, P., Mortimer, E. & Ametller, J. (2011). Pedagogical Link-Making: A Fundamental Aspect of Teaching and Learning Scientific Conceptual Knowledge. Studies in Science Education, 47(1), s. 3‑36, DOI: 10.1080/03057267.2011.549619.

Sillasen, M.K. & Daugbjerg, P. (2019). Forskningsbaseret læreruddannelse … hvordan? Aktuel Naturvidenskab, 2. https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-2/AN2‑2019synspnkt.pdf.

Tallman, K.A. & Feldman, A. (2016). The Use of Journal Clubs in Science Teacher Education. Journal of Science Teacher Education, 27(3), s. 325‑347, DOI: 10.1007/s10972‑016‑9462‑7.

Undervisningsministeriet (2018). National naturvidenskabsstrategi. https://emu.dk/sites/default/files/2019‑01/Naturvidenskabsstrategien.pdf.

Veresoglou, S.D. & Rillig, M.C. (2019). Research Experience Modifies How Participants Profit from Journal Clubs in Academia. Journal of Biological Education, 53(3), s. 327‑332, DOI: 10.1080/00219266.2018.1469541.

Wolfensberger, M.V. (2012). Teaching for Excellence: Honors Pedagogies Revealed. Waxmann Verlag.