Undersøgelsesbaseret modellering i matematik og naturfag i skolen
PDF

Citation/Eksport

Aunning, C. (2022). Undersøgelsesbaseret modellering i matematik og naturfag i skolen. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 22(4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/134913

Resumé

Denne undersøgelse viser at en undersøgelsesbaseret modelleringstilgang (UBM) kan fungere som en god ramme for elevernes forståelse, idet de igennem denne modelleringsproces løbende udvikler deres viden om og forståelse af komplekse fænomener. Artiklen undersøger endvidere hvordan matematisk modellering kan medvirke til at udvikle og styrke denne forståelse. Artiklen kommer med designprincipper for hvordan UBM-forløb kan planlægges og gennemføres, og kommer med et bud på
et sådant tværfagligt forløb til overbygningen. Resultater fra den tilhørende case viser at eleverne kommer igennem hele den matematiske modelleringscyklus ad flere omgange, og eleverne fremhæver at den matematiske modelleringsproces giver mening for dem, og matematik er efter elevernes opfattelse medvirkende til en større forståelse af det komplekse fænomen. Denne UBM-tilgang med særligt fokus på matematisk modellering får nogle implikationer for undervisningen som skitseres sidst i artiklen.

PDF