Tilbage før syndefaldet? Karen Blixens ”Ringen” og et bud på en ikke helt uskyldsren kontrapunktisk litteraturpædagogik

Forfattere

  • Lars S. Arndal Mag. art., lektor ved Professionshøjskolen Metropol

DOI:

https://doi.org/10.7146/kok.v43i119.22251

Nøgleord:

Blixen, reading method, literary theory, textual analysis, narratology, pedagogy

Resumé

Some voices in the recent field of literary theory argue that theory itself must be suspended. This is seen for instance in the case of Wendy Steiner, who characterizes the development of competing theories within the field of literature since the emergence of semiology as a ‘scientific parody’. This situation has led her to giving up ‘being a scientist’. The article argues against this retreat from theory. Rather than suspending theory, education in literature must use theories in a contrapuntal praxis of reading. This praxis is demonstrated in a reading of Karen Blixen’s short story, “The Ring”, which includes a discussion of Leif Søndergaard’s interpretations of the short story in K&K 73, 1993 . Even though Søndergaard uses a wide range of literary methods, it turns out that they all rely on a narratological structure in which the female protagonist, Lise, is transformed from innocent girl to a mature woman, who then turns her back on her newly wedded husband. Furthermore, it turns out that the readings in which Søndergaard engages rest on a symbolic reading of a few central places in the text.
The article shows how Blixen’s text in itself both contradicts this narratological structure and the interpretation of symbols. On the narratological level there is not a before and after the Fall: Lise has already taken the step from girl to mature woman before the short story even begins. On the other hand, a literal reading of what at first seem to be metaphors and symbols shows that the short story itself dismantles the symbols which at first glance seem to be important.
However, this insight is strongly dependent on Søndergaard’s thorough investigation of the text with the methods provided by different theories of literature. A contrapunctual reading would thus firstly follow the paths which seem to be laid out by the text, and secondly show how this interpretation of the text is in itself determined by the methodological approach.

Forfatterbiografi

Lars S. Arndal, Mag. art., lektor ved Professionshøjskolen Metropol

Lars S. Arndal er mag. art., lektor ved Professionshøjskolen Metropol. Har skrevet en række artikler om bl.a. Hölderlin, Claude Simon og Hans Blumenberg, senest Med Kingo på dybt vand – et hologram fra fortiden på http://www.turbulens.net . Anmelder ved fagbladet Folkeskolen og forfatter til en række klassikerportrætter på clio.dk.

Referencer

Alber, Jan, Stefan Iversen, Henrik Skov Nielsen og Brian Richardson.“Unaturlige fortællinger, unaturlig narratologi: hinsides mimetiske modeller”. K&K, Årg. 39, nr. 112, 2011: 7-32.

Arild, Lars. ”To verdner – En introduktion til novellegenren”. Palmehaven, Institut for nordisk filologi. København: Amanda, 1992: 117-132.

Andersen, Frits. ”Historiens utopiske lys. Martin Andersen Nexøs Pelle Erobreren”. Læsninger i Dansk Litteratur, Bind 3. Red. Schmidt, Povl et al. Odense Universitetsforlag 2001: 95-114.

Baggesen, Søren. Den blicherske novelle. København: Gyldendal, 1967.

Behrendt, Poul. Dobbeltkontrakten didaktisk anvendt. Ny litteraturdidaktik. Red. Fogt, Jan og Thomas Thurah. København: Gyldendal, 2010.

Blixen, Karen. ”Ringen”. Skæbnefortællinger, København: Gyldendal, 1958.

Bredsdorff, Thomas. Struktur og retorik i den klassiske novelle. Danske studier. Red. Kjær, Iver et al. København: C.A. Reitzels Forlag, 1994. 100-118.

Booth, Wayne C. ”A hippocratic Oath for the Pluralist”. Theory’s Empire. Red. Patai, Daphne og Wilfrido Corall. New York: Columbia University Press, 2005.

Fibiger, Johannes og Lütken, Gerd. Litteraturens Tilgange (2. udg.). København: Gyldendal, 2008.

Fogt, Jan og Thura, Thomas. H.C. Andersens verdener. Ny litteraturdidaktik. Fogt. København: Gyldendal, 2010.

Hansen, Per Krogh. ”Betydningens flossede struktur”. K&K 84, 25. årgang, nr. 2, (1997): 117-144

Hansen, Thomas Illum. Procesorienteret litteraturpædagogik. Frederiksberg C : Dansklærerforeningen, 2004.

Hansen, Thomas Illum. Kognitiv litteraturdidaktik. Frederiksberg C : Dansklærerforeningen, 2012.

Harder, Jon Helt. ”Performativ biografisme: litteraturvidenskaben og det intime liv”. Kritik, Årg. 37, nr. 167 (2004): 28-35.

Heede, Dag. Det umenneskelige. Odense: Odense Universitetsforlag, 2001.

Mortensen, Klaus P. ”Dannelse på dansk”. Midt i ræset – en artikelsamling om dansk. Red. Dalsgaard, Inge, Marianne Hansen og Gitte Ingerslev. Frederiksberg C: Dansklærerforeningen, 1998.

Moos, Ingelise og Karen Vilhelsen. Den nye ungdomsnovelle. København: Gyldendal, 2010.

Moos, Ingelise og Karen Vilhelsen. Omme bag klædeskabet. Frederiksberg C: Dansklærerforeningen, 2009.

Patai, Daphne og Wilfrido Corall: “Introduction”. Theory’s Empire. Red. Patai, Daphne og Wilfrido Corall. New York: Columbia University Press, 2005.

Petersen, Hans Alstrup. ”Ægteskabet mellem Himmel og Helvede: en læsning af Karen Blixens fortælling Ringen”. Religionsvidenskabeligt tidsskrift. Nr. 12 (1988): 39-62.

Rørbech, Helle. ”Mærkværdiggørelse som litteraturpædagogisk strategi”. Cursiv 2, 2008. Web 31/5 2012: http://www.dpu.dk/fileadmin/www.dpu.dk/omdpu/institutfordidaktik/cursivskriftserie/20082/forskning_miljoe-og-sundhedspaedagogik_20080402110357_cursiv-2.pdf

Rostbøl, Grethe. Længslens Vingeslag. Analyser af Karen Blixens fortællinger. København: Gyldendal, 1996.

Skardhamar, Ann-Kari. Litteraturundervisning – teori og praksis. København: Gyldendal, 2001.

Søndergaard, Leif 1993. ”Syv fantastiske analyser af Karen Blixens ”Ringen””. K&K, 73 (2004): 77-104.

Westenholz, Anders. Den glemte abe. Mand og kvinde hos Karen Blixen. København: Gyldendal, 1985.

Wivel, Ole. Karen Blixen. Et uafsluttet selvopgør. København: Lindhardt og Ringhof, 1987.

Downloads

Publiceret

2015-09-29

Citation/Eksport

Arndal, L. S. (2015). Tilbage før syndefaldet? Karen Blixens ”Ringen” og et bud på en ikke helt uskyldsren kontrapunktisk litteraturpædagogik. K&K - Kultur Og Klasse, 43(119), 191–218. https://doi.org/10.7146/kok.v43i119.22251