Spiste horisonter og Tre piger og en gris

En komparativ kritik af dansk surrealistisk og feministisk avantgardefilm

  • Birgitte Thorsen Vilslev SMK Statens Museum for Kunst
Nøgleord: Dansk avantgardefilm, surrealisme, feministisk kunst, fransk feministisk psykoanalyse, fallisk økonomi, dekonstruktion, komparativ kritik

Resumé

This article compares the sexual differences in two Danish avant-garde films. It suggests that the Danish feminist, collective film Three Girls and a Pig from 1971 with an actual castration of a young pig established a deconstruction of a phallic economy in line with the theory of the French feminist linguist Luce Irigaray. In comparison with the artist Wilhelm Freddie’s and filmmaker Jørgen Roos’ surrealist film, Eaten Horizons from 1950, this deconstruction may contribute to a feminist reinterpretation of the latter’s sadist and cannibalistic fetichization of the female body. Furthermore, the comparison sheds light on formal and aesthetic strategies, such as the surrealist magic and illusionism contrasted to feminist bodily realism, and the transgressive potentials of the bodily rituals in the two films.

Forfatterbiografi

Birgitte Thorsen Vilslev, SMK Statens Museum for Kunst

Birgitte Thorsen Vilslev. PhD studerende ved Statens Museum for Kunst, Det Danske Filminstitut og Institut for Kunst og Kultur, Københavns Universitet. Har senest udgivet antologien Susanne Ussing. Kunstner og Arkitekt (København: Strandberg Publishing, 2017) og artiklen ”Bo, bygge og besætte” (København: Periskop 16, 2017). Artiklen er en del af pågående forskning i dansk eksperimental films betydning i dansk modernisme og avantgarde kunst.

Referencer

Anderberg, Birgitte. What’s Happening? Dansk avantgarde og feminisme 1965-75. København: SMK Statens Museum for Kunst, 2015.
Benayoun, Robert. ”Une boulimie de l’absolu”. Wilhelm Freddie. København: Bjerregaard, Jensen, 1962.
Berger, Doris. ”Looking back and forth and back and forth”. URC HC. Katalog udgivet i forbindelse med Ursula Reuter Christiansen og Henning Christiansens udstilling i den Den Danske Pavillon på Venedig Biennalen. Valby: Center for Dansk Billedkunst og Borgens Forlag, 2001. 50-71.
Blaetz, Robin. ”Introduction”. Women’s Experimental Cinema: Critical Frameworks. Durham og London: Duke University Press, 2007. 1-20.
Bolt, Mikkel. ”Freddies avantgardestrategier.” Wilhelm Freddie. Stik gaflen i øjet. Red. Dorthe Aagesen. København: Statens Museum for Kunst, 2009. 124-137.
Breton, André. Le Surrealisme en 1947. Exposition Internationale du Surréalisme. Presenté par André Breton et Marcel Duchamp. Paris: Pierre A. Feu, Maeght Éditeur, 1947.
Caws, Mary Ann et al. (Red). Surrealism and Women. Cambridge, Mass: MIT Press, 1991.
Chadwick, Whitney. Women Artists and the Surrealist Movement. Boston: Little, Brown and Company, 1985.
Colding, Steen. ”Forord til en Udstilling, Wilhelm Freddie malerier og skulpturer”. København: Duckerts Kunsthandel, oktober-november, 1951.
Colding, Steen. ”Wilhelm Freddie om filmen bild för bild”. Stockholm: Biografbladet 32 3 (1951): 149.
Conley, Katharine. Automatic Woman. The Representation of Woman in Surrealism. Lincoln: University of Nebraska Press, 1996.
Detienne, Marcel. ”Constructing Comparables”. Comparing the Incomparable. California: Stanford University Press, 2008. 22-39.
Felski, Rita og Susan Stanford Friedman. ”Introduction”: New Literary History, Vol. 40, No. 3, Comparison, The John Hopkins University Press, Summer 2009: v-ix.
Foster, Hal. ”Violation and Veiling in Surrealist Photography: Woman as Fetish, as Shattered Object, as Phallus”. Surrealism – Desire Unbound. Red. Jennifer Mundy. Princeton University Press, 2001. 203-226.
Freddie, Wilhelm og Jørgen Roos. Spiste horisonter. (1950). Danske Eksperimentalfilmklassikere 1942-1958. København: Det Danske Filminstitut. 2008.
Freddie, Wilhelm. ”Hvorfor maler jeg?”. Wilhelm Freddie. Stik gaflen i øjet. Red. Dorthe Aagesen, 2009. 244-249.
Gade, Rune. ”Alt det, vi ikke ved. Seksualiteten som tematik”. Wilhelm Freddie. Stik gaflen i øjet. Red. Dorthe Aagesen. København: Statens Museum for Kunst, 2009. 114-123.
Hansen, Elisabeth Delin. (Red.). Freddie. København: Statens Museum for Kunst, 1989.
Irigaray, Luce. Ce sexe qui n´en est pas un. Paris: Les éditions de Minuit, 1977.
Irigaray, Luce. Éthique de la différence sexuelle. Paris: Les Éditions de Minuit, 1984.
Jones, Amelia: Seeing Differently. London og New York: Routledge, 2012.
Kirkeby, Per. Wilhelm Freddie. København: Det Danske Filminstitut, 1971.
Kirkeby, Per, Lene Adler Petersen, Ursula Reuter Christiansen og Elisabeth Therkelsen. Tre piger og en gris. København: Det Danske Filminstitut, 1972.
Krarup, Helge, og Carl Nørrested. Eksperimentalfilm i Danmark. Valby: Borgens Forlag, 1986.
Lacan, Jacques. Le séminaire de Jacques Lacan Livre XX Encore 1972-1973. Paris: Editions du Seuil, 1975.
Leth, Jørgen. Det uperfekte menneske. Scener fra mit liv. København: Gyldendal, 2005.
Lykke, Ninna. Kønsforskning. En guide til feministisk teori, metodologi og skrift. Frederiksberg: Forlaget Samfundsskrifter, 2008.
Læssøe, Rolf. Wilhelm Freddie. København: Søren Foghtdal, 1996.
MacDonald, Scott. ”Women’s Experimental Cinema. Some Pedagogical Challenges”. Women’s Experimental Cinema – critical frameworks. Red. Robin Blaetz. Durham og London: Duke University Press, 2007.
Malt, Johanna. Obscure Objects of Desire. Surrealism, Fetishism, and Politics. Oxford: Oxford University Press, 2004
Morell, Lars. Broderskabet, Den eksperimenterende Kunstskole 1961-69, København: Thanning og Appel, 2009.
Movin, Lars. Amerikansk avantgardefilm. fra surrealisme til poesi og politik. København: Information, 2016.
Movin, Lars. Alt er i billedet. Om Jørgen Leths film. København: Gyldendal, 2013.
Mulvey, Laura. ”Visual Pleasure and Narrative Cinema” (1975). Feminism – Art – Theory. An Anthology 1968-2014. 2nd edition. Red. Hilary Robinson. West Sussex: Wiley Blackwell, 2015. 300-310.
Noheden, Kristoffer. 0. (Doctoral Thesis) Stockholm: Stockholms Universitet, 2015.
Pontoppidan, Birgit. Det skete på Kvindeudstillingen, Charlottenborg 1975. Holte: Birgit Pontoppidan Forlag, 2017.
Richardson, Michael. ”Tætheden i et smil. Freddies film.” Wilhelm Freddie. Stik gaflen i øjet. Red. Dorthe Aagesen. København: Statens Museum for Kunst, 2009. 138-147.
Robinson, Hilary. ”Introduction: Feminist-Art-Theory: Towards a (Political) Historiography”. Feminism – Art – Theory. An Anthology 1968-2014. 2nd edition. Red. Hilary Robinson. West Sussex: Wiley Blackwell, 2015. 1-7.
Rose, Jacqueline. ”Feminine Sexuality – Jacques Lacan and the école freudienne.” Sexuality in the field of Vision. London: Verso, 1986.
Rosemont, Penelope (Red.). Surrealist Women: An International Anthology. London: Athlone, 1998.
Rungø, Helle Bach. ”Er Freddie fræk?” København: Kunsten.nu, 12. maj 2009. https://kunsten.nu/journal/er-freddie-fraek/
Silverman, Kaja. ”Disembodying the Female Voice: Irigaray, Experimental Feminist Cinema, and Femininity”. The Acoustic Mirror. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 1988. 101-140
Spivak, Gayatria Chakravorty. ”Rethinking Comparativism”. Comparison: Theories, Approaches, Uses. Red. Rita Felski og Susan Stanford Friedman. Baltimore: The John Hopkins University Press, 2013. 253-70.
Søderberg, Anne-Marie. ”Myter og modbilleder. Tendenser i nogle danske kvindefilm efter 1970.” Levende billeder af Danmark. Red. Anders Troelsen. København: Medusa, 1980. 401-445.
Strømberg, Ulla: Kvinden kan også spises 1 og 2. Wilhelm Freddie fortæller om sit liv, kunst og kvinder, Danmarks Radio, 09.01.1990 og 16.01.1990.
Ørum, Tania. De eksperimenterende tressere: kunst i en opbrudstid. København: Gyldendal, 2009.
Aagesen, Dorthe. (Red.). Wilhelm Freddie. Stik gaflen i øjet. København: Statens Museum for Kunst, 2009.
Publiceret
2019-06-11
Citation/Eksport
Vilslev, B. (2019). Spiste horisonter og Tre piger og en gris. K&K - Kultur Og Klasse, 47(127), 173-194. https://doi.org/10.7146/kok.v47i127.114749