Adjunktpædagogikum med en international dimension
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v11i21.23209Keywords:
adjuktpædagogikum, dansksproget uddannelse, engelsksproget uddannelse, kulturforskelle, inklusion, samarbejdeAbstract
Denne artikel diskuterer udviklingen af adjunktpædagogikum inden for rammerne af AU’s internationaliseringsstrategi 2014 hvori det forudses at uddannelsernes indhold skal have en international dimension, og at der skal tages højde for de studerendes sproglige og kulturelle forskellighed i undervisningen. Det nuværende adjunktpædagogikum i to spor – et dansk og et engelsk – beskrives og diskuteres. På baggrund heraf fremlægges og diskuteres et forslag til et alternativ der i højere grad kunne tage højde for internationaliseringsstrategiens intentioner og fremme samarbejde mellem adjunkterne på tværs af deres sproglige og kulturelle forskelligheder. På denne måde ville adjunktpædagogikum i højere grad afspejle de vilkår som gælder for universitetets uddannelser i det hele taget, og styrke inklusionen af alle adjunkter på universitetet. This article discusses the development of the teacher training programme for assistant professors within the framework of Aarhus University’s Internationalisation Strategy 2014. This strategy outlines the need for the curricula to have an international dimension, and for delivery to take into account the students’ linguistic and cultural differences. At present the English and Danish tracks are treated separately in the teacher training programme, but this article proposes an alternative model that could take into consideration the intentions of the internationalisation strategy to a much higher degree and promote collaboration among the assistant professors across linguistic and cultural differences. In this way, the teacher training programme would be able to reflect the conditions that determine the study programmes offered by the university and strengthen the inclusion of all assistant professors at the university.Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.