Hvorfor falder ansøgertallet til danske universiteters engelskuddannelser?

Authors

  • Peter Mortensen Afdeling for Engelsk, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i39.152933

Abstract

Selv om engelsk i mange år har været det mest populære fremmedsprogsfag på danske universiteter, er antallet af førsteprioritetsansøgere til engelskuddannelserne faldet markant. For at forstå engelskfagets udvikling og begynde at identificere strategiske muligheder er det nødvendigt at betragte både eksterne og interne faktorer. Vi må gøre os vanskelige, men nødvendige overvejelser om 1) det engelske sprogs ændrede status i Danmark, 2) de engelsksprogede landes dalende internationale prestige og ikke mindst 3) indgroede uhensigtsmæssigheder i vores egne fagmiljøers måder at forstå og indrette engelskstudierne på.

References

Andersen, H L. 2002. Modern language planning in current educational planning. H. L. Hansen (red.), Changing philologies: Contributions to the redefinition of foreign language studies in the age of globalisation, 41-50. København: Museum Tusculanum Press.

Chace, W. M. 2009. The decline of the English department: How it Happened and what could be done to reverse it. The American Scholar 78(4), 32-42. http://www.jstor.org/stable/41222100.

Chilton, M. 2016. English studies beyond the 'center': Teaching literature and the future of global English. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315738857

Dimova, S., Hultgren, A. K. & Kling, J. 2021. Englishization in Danish higher education: From critical to constructive conceptualizations." R. Wilkinson & R. Gabriels (red.), The Englishization of higher education in Europe, 143-162. Amsterdam: Amsterdam University Press. https://doi.org/10.1515/9789048553914-009

Donoghue, F. 2018. The last professors: The corporate university and the fate of the humanities. New York: Fordham University Press. https://doi.org/10.1515/9780823279159

English, J. F. 2012. The global future of English studies. London: Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781119944676

Gregersen, F. (red.). 2014. Hvor parallelt? Om parallellspråkighet på Nordens universitet. København: Nordisk Ministerråd. https://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:730884/FULLTEXT01.pdf.

Guillory, J. 2022. Professing criticism: Essays on the organization of literary study. Chicago: The University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226821313.001.0001

The Guardian view on humanities in universities: Closing English literature courses signals a crisis. The Guardian, d. 5/12 2024. https://www.theguardian.com/education/2024/dec/05/the-guardian-view-on-humanities-in-universities-closing-english-literature-courses-signals-a-crisis.

Hansen, H. L. 2003. Introduction: foreign language studies and interdisciplinarity. Hansen. H. L. (red.), Disciplines and interdisciplinarity in foreign language studies, 7-20. København: Museum Tusculanum Press. https://ebookcentral-proquest-com.ez.statsbiblioteket.dk/lib/asb/detail.action?docID=3439374.

Hauge, H. 2024. Fortællingen om hvordan engelskstudiet blev opløst, hvorefter alle de humanistiske fag blev globaliserede studier på engelsk: et satirisk essay. BoD - Books on Demand.

Helmersen, O. 2013. Broken Britain? Stat, marked og civilsamfund. København: Columbus.

Henriksen, B., Holmen, A. & Kling, J. 2018. English medium instruction in multilingual and multicultural universities: Academics' voices from the northern European context. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429456077

Heller, N. 2023. The end of the English major. The New Yorker, 27/2 2023. https://www.newyorker.com/magazine/2023/03/06/the-end-of-the-english-major.

Kamp, D. 1997. London swings! Again! Vanity Fair, marts 1997.

Kramsch, C. 2009. The multilingual subject: What language learners say about their experience and why it matters. Oxford: Oxford University Press.

Krarup, S. 2009. Kronik - kampen om det danske sprog. Berlingske, d. 19/1 2009.

Lund, S. B. et al. 2023. Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium - En motivations- og barriereanalyse. Det Nationale Center for Fremmedsprog.

Lønsmann, D., J. Mortensen & Thøgersen, J. 2022. Er engelsk stadig et fremmedsprog i Danmark? Et spørgsmål om kollektiv sproglig identitet. Nys - Nydanske Sprogstudier 61, 126-179. https://doi.org/10.7146/nys.v1i61.132242

Lønsmann, D. et al. 2024. Engelsk i Danmark - What's the Story? Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. https://doi.org/10.2307/jj.21900477

Mortensen, J. & Haberland, H. 2012. English - The new Latin of academia? Danish universities as a case. International journal of the sociology of language 216, 175-197. https://doi.org/10.1515/ijsl-2012-0045

Nielsen, A. S. 2021. Sprogfag i krise: Engelsk er ved at skubbe fransk og tysk ud af reden. Omnibus, d. 5/10 2021. https://omnibus.au.dk/arkiv/vis/artikel/sprogfag-i-krise-engelsk-er-ved-at-skubbe-fransk-og-tysk-ud-af-reden.

Nolan, M. 2012. The transatlantic century: Europe and America, 1890-2010. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139016872

Readings, B. 1996. The university in ruins. Cambridge: Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv1cbn3kn

Sauerberg, L. O. 2009. Engelsk i Danmark - før, nu og i fremtiden. Bouchet, D. (red.), Forandringer af betydning for the danske samfunds fremtid: En antologi, 167-176. Ørbæk: Afveje.

Sevaldsen, J. 2003. Introduction. Sevaldsen, J., Bjørke, B. & Bjørn, C. (red.), Britain and Denmark: Political, economic and cultural relations in the 19th and 20th centuries, 11-35. København: Museum Tusculanum Press.

---. 1995. "The anglicizing of the North: The case of Denmark." History of European ideas, 20(1-3), 431-437. https://doi.org/10.1016/0191-6599(95)92974-Y

Slåttvik, A. B., Daugaard, L. M. & Jakobsen, A. S. 2020. Kvalitetsudvikling, brobygning og videreudvikling - en behovsundersøgelse i faget engelsk på tværs af uddannelsessystemet. Det Nationale Center for Fremmedsprog. https://ncff.dk/didaktisk-udvikling-viden-og-behov/behovsundersoegelser.

Downloads

Published

2025-12-18

How to Cite

Mortensen, P. (2025). Hvorfor falder ansøgertallet til danske universiteters engelskuddannelser?. The Danish Journal of Higher Education, 20(39). https://doi.org/10.7146/dut.v20i39.152933

Issue

Section

Debate