Hvorfor falder ansøgertallet til danske universiteters engelskuddannelser?
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i39.152933Resumé
Selv om engelsk i mange år har været det mest populære fremmedsprogsfag på danske universiteter, er antallet af førsteprioritetsansøgere til engelskuddannelserne faldet markant. For at forstå engelskfagets udvikling og begynde at identificere strategiske muligheder er det nødvendigt at betragte både eksterne og interne faktorer. Vi må gøre os vanskelige, men nødvendige overvejelser om 1) det engelske sprogs ændrede status i Danmark, 2) de engelsksprogede landes dalende internationale prestige og ikke mindst 3) indgroede uhensigtsmæssigheder i vores egne fagmiljøers måder at forstå og indrette engelskstudierne på.
Referencer
Andersen, H L. 2002. Modern language planning in current educational planning. H. L. Hansen (red.), Changing philologies: Contributions to the redefinition of foreign language studies in the age of globalisation, 41-50. København: Museum Tusculanum Press.
Chace, W. M. 2009. The decline of the English department: How it Happened and what could be done to reverse it. The American Scholar 78(4), 32-42. http://www.jstor.org/stable/41222100.
Chilton, M. 2016. English studies beyond the 'center': Teaching literature and the future of global English. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315738857
Dimova, S., Hultgren, A. K. & Kling, J. 2021. Englishization in Danish higher education: From critical to constructive conceptualizations." R. Wilkinson & R. Gabriels (red.), The Englishization of higher education in Europe, 143-162. Amsterdam: Amsterdam University Press. https://doi.org/10.1515/9789048553914-009
Donoghue, F. 2018. The last professors: The corporate university and the fate of the humanities. New York: Fordham University Press. https://doi.org/10.1515/9780823279159
English, J. F. 2012. The global future of English studies. London: Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781119944676
Gregersen, F. (red.). 2014. Hvor parallelt? Om parallellspråkighet på Nordens universitet. København: Nordisk Ministerråd. https://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:730884/FULLTEXT01.pdf.
Guillory, J. 2022. Professing criticism: Essays on the organization of literary study. Chicago: The University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226821313.001.0001
The Guardian view on humanities in universities: Closing English literature courses signals a crisis. The Guardian, d. 5/12 2024. https://www.theguardian.com/education/2024/dec/05/the-guardian-view-on-humanities-in-universities-closing-english-literature-courses-signals-a-crisis.
Hansen, H. L. 2003. Introduction: foreign language studies and interdisciplinarity. Hansen. H. L. (red.), Disciplines and interdisciplinarity in foreign language studies, 7-20. København: Museum Tusculanum Press. https://ebookcentral-proquest-com.ez.statsbiblioteket.dk/lib/asb/detail.action?docID=3439374.
Hauge, H. 2024. Fortællingen om hvordan engelskstudiet blev opløst, hvorefter alle de humanistiske fag blev globaliserede studier på engelsk: et satirisk essay. BoD - Books on Demand.
Helmersen, O. 2013. Broken Britain? Stat, marked og civilsamfund. København: Columbus.
Henriksen, B., Holmen, A. & Kling, J. 2018. English medium instruction in multilingual and multicultural universities: Academics' voices from the northern European context. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429456077
Heller, N. 2023. The end of the English major. The New Yorker, 27/2 2023. https://www.newyorker.com/magazine/2023/03/06/the-end-of-the-english-major.
Kamp, D. 1997. London swings! Again! Vanity Fair, marts 1997.
Kramsch, C. 2009. The multilingual subject: What language learners say about their experience and why it matters. Oxford: Oxford University Press.
Krarup, S. 2009. Kronik - kampen om det danske sprog. Berlingske, d. 19/1 2009.
Lund, S. B. et al. 2023. Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium - En motivations- og barriereanalyse. Det Nationale Center for Fremmedsprog.
Lønsmann, D., J. Mortensen & Thøgersen, J. 2022. Er engelsk stadig et fremmedsprog i Danmark? Et spørgsmål om kollektiv sproglig identitet. Nys - Nydanske Sprogstudier 61, 126-179. https://doi.org/10.7146/nys.v1i61.132242
Lønsmann, D. et al. 2024. Engelsk i Danmark - What's the Story? Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. https://doi.org/10.2307/jj.21900477
Mortensen, J. & Haberland, H. 2012. English - The new Latin of academia? Danish universities as a case. International journal of the sociology of language 216, 175-197. https://doi.org/10.1515/ijsl-2012-0045
Nielsen, A. S. 2021. Sprogfag i krise: Engelsk er ved at skubbe fransk og tysk ud af reden. Omnibus, d. 5/10 2021. https://omnibus.au.dk/arkiv/vis/artikel/sprogfag-i-krise-engelsk-er-ved-at-skubbe-fransk-og-tysk-ud-af-reden.
Nolan, M. 2012. The transatlantic century: Europe and America, 1890-2010. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139016872
Readings, B. 1996. The university in ruins. Cambridge: Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv1cbn3kn
Sauerberg, L. O. 2009. Engelsk i Danmark - før, nu og i fremtiden. Bouchet, D. (red.), Forandringer af betydning for the danske samfunds fremtid: En antologi, 167-176. Ørbæk: Afveje.
Sevaldsen, J. 2003. Introduction. Sevaldsen, J., Bjørke, B. & Bjørn, C. (red.), Britain and Denmark: Political, economic and cultural relations in the 19th and 20th centuries, 11-35. København: Museum Tusculanum Press.
---. 1995. "The anglicizing of the North: The case of Denmark." History of European ideas, 20(1-3), 431-437. https://doi.org/10.1016/0191-6599(95)92974-Y
Slåttvik, A. B., Daugaard, L. M. & Jakobsen, A. S. 2020. Kvalitetsudvikling, brobygning og videreudvikling - en behovsundersøgelse i faget engelsk på tværs af uddannelsessystemet. Det Nationale Center for Fremmedsprog. https://ncff.dk/didaktisk-udvikling-viden-og-behov/behovsundersoegelser.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.