Udkast til en niveauteori for universitetspædagogisk forskningsviden med afsæt i en case om en 1.-semesterstuderendes trivsel
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i39.148292Abstract
Med afsæt i en universitetspædagogisk case om en studerendes trivsel (Qvortrup & Wistoft 2024 samt Lykkegaard & Qvortrup 2024) argumenterer artiklen for, (i) at pædagogisk rettet forskningsviden i dens videnskabsteoretiske diversitet kan reflekteres inden for en niveauteori (Køppe, 2008). Artiklen (ii) konstruerer og begrunder på basis af den nævnte case et sådant niveauteoretisk greb. Og det vises (iii), at der er tale om en pædagogisk niveauteori, da det, der holder niveauerne sammen, er en gennemgående pædagogisk erkendelsesinteresse. Afslutningsvis (iv) argumenterer artiklen for, at det niveauteoretiske greb rummer et udviklingspotentiale for uddannelsesforskning mere generelt.
References
Bellmann, J. (2017). Forward to the learning sciences or back to pedagogy. In H. Sæverot & W. Tobias (Eds.), Pedagogikkens Språk. Kundskapsformer i pedagogikkvitenskap (104-117). Gyldendal akademisk.
Benner, D. (1987). Allgemeine Pädagogik. Juventa Verlag 2001.
Borgnakke, K. (2017). Pædagogik, almenpædagogik og fagdidaktik. In H. Sæverot & W. Tobias (Eds.), Pedagogikkens Språk. Kundskapsformer i pedagogikkvitenskap (118-146). Gyldendal akademisk.
Brinkmann, S. & Tangaard, L. (red.) (2010) Kvalitative metoder: en grundbog. Hans Reitzel.
Callewaert, S. (2017). Pædagogik - videnskab eller professionsviden?. In Andersen, P.Ø. & Ellegaard, T. (Eds.). Klassisk og moderne pædagogisk teori (226-243). Hans Reitzels Forlag.
Collin, F. & Køppe, S. (red.) (1995) Humanistisk videnskabsteori. DR.
Dale, E. L. (1998). Pædagogik og professionalitet. Klim.
Dale, E.L. (2005). Innføring i utdanningsvitenskapen ved begynnelsen af en ny epoke. In Kunnskapsregimer i pedagogikk og utdanningsvitenskap (301-314). Abstrakt forlag, kap. 16.
Danziger, K. (2009). Constructing the subject. Cambridge UP.
Dobson, D. (2006). Transformative teaching. University of Toronto.
Giddings, L. (2006). 'Mixed methods research. Positivism dressed in a drag?'. Journal of research in Nursing, vol. 11(3), 195-203. https://doi.org/10.1177/1744987106064635
Harnow Klausen, S. (2016) Hvad er videnskabsteori? Akademisk forlag.
Herbart, J.F.H. (1806) Allgemeine Pädagogik. Röwer.
Hermansen, M. (1996). Læringens univers. Klim.
Kneer, G. & Nassehi, A. (1997). Niklas Luhmann. Hans Reitzel.
Kristensen, J. (2022a). Pædagogik og/eller uddannelsesforskning og uddannelsesvidenskab. Nordic studies in education, 42(1), 30-49. https://doi.org/10.23865/nse.v42.3796
Kristensen, J. (2022b). Uddannelsesvidenskab - mellem pædagogik og uddannelsesforskning. Tidsskrift for uddannelsesvidenskab, 1(1), 8-29. https://doi.org/10.7146/djes.v1i1.132578
Køppe, S. (1993) Virkelighedens niveauer. Gyldendal.
Køppe, S. (2008). En moderat eklekticisme. Psyke & Logos, 29, 15-35. https://doi.org/10.7146/pl.v29i1.8426
Kuhn, Th. (1995) Videnskabens revolutioner. Fremad.
Jung C.G. (1912). Forvandlingens symboler. Rhodos, vol. I-II, 1975.
Lave, J., et.al. (2012). Situated learning. Cambridge UP.
Luhmann, N. (1987). Soziale Systeme. Suhrkamp.
Luhmann, N. (2002). Das Erziehungssystem der Gesellschaft. Suhrkamp.
Luhmann, N. (2004). Schriften zur Pädagogik. Suhrkamp.
Mayes C. (2005). Jung and education. Rowman & Littlefield.
Neumann, E. (1970). The origins and history of consciousness. Princeton UP.
Oettingen, A. (2010). Almen Pædagogik. Gyldendal.
Oettingen, A. (2016). Almen Didaktik. Gyldendal.
Oettingen, A. (2018). Et forsvar for teoretisk pædagogik! - Skrivebordspædagogen Grue-Sørensen. Studier i pædagogisk filosofi, 7(1), 23-34. https://doi.org/10.7146/spf.v7i1.111843
Pio, F. (2022) 'Pædagogisk rettet forskning og dens kontinuitetsformer'. Nordic Studies in Education, 42(4), 376-394. https://doi.org/10.23865/nse.v42.3856
Pio, F. (2024) 'Om betydningen af Biestas begreb 'subjektifikation i forhold til pædagogisk professionelle' I H. Rinholm; Ø. Varkøy, et. al. (red.) Kritisk danning i lærerutdanningen (Kap. 4, s. 69-88). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/cdf.231.ch4
Prange, K. (2000). Plädoyer für Erziehung. Schneider Verlag Hohengehren.
Prange, K. (2005). Die Zeigestruktur der Erziehung. Ferdinand Schöningh. https://doi.org/10.30965/9783657773879
Qvortrup, A. & Wiberg, M. (red.) (2013). Læringsteori og didaktik. Hans Reitzel.
Qvortrup, A. & Lykkegaard, E. (2023). Trivsels LUP, 2023. SDU: Center for gymnasieforskning.
Qvortrup, L. & Wistoft, K. (2024a). Trivsel og mistrivsel. Mellem offergørelse og kompetencegørelse. Dafolo.
Qvortrup, L. & Wistoft, K. (2024b). 'Påstanden om mistrivsel er stærkt overdrevet'. Politiken (kronik), 3. august 2024.
Rasmussen, J. (2004). Kommunikationens betydning i undervisning. In Konstruktivistiske bidrag (49-66). Unge pædagoger.
Sæverot, H. & Torgersen, G.E. (2012) 'Pedagogikk er ikke et bindestregsfag'. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, årgang 96, 70-75. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-2987-2012-01-07
Sæverot, H. (2013). On the need to ask educational questions about education: an interview with Gert Biesta. Policy futures in education, 11(2), 175-184. https://doi.org/10.2304/pfie.2013.11.2.175
Sæverot, H. (2014). Den pedagogiske vendingen - Fra utdanningsvitenskap til almenn pedagogikvitenskap. In H. Sæveroth (Eds.), Nordic studies in education, 34 (4), 235-245. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-5949-2014-04-02
Sæverot, Herner & Werler, Tobias (2017) Pedagogikkens språk. Gyldendal Akademisk.
Van Manen, M. (1990) 'Investigating experience as we live it' (53-74). Researching lived experience. New York Press, kap. 3.
Wenger, Etienne (2004) Praksisfællesskaber. Hans Reitzel.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.