Udkast til en niveauteori for universitetspædagogisk forskningsviden med afsæt i en case om en 1.-semesterstuderendes trivsel

Forfattere

  • Frederik Pio DPU – Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i39.148292

Resumé

Med afsæt i en universitetspædagogisk case om en studerendes trivsel (Qvortrup & Wistoft 2024 samt Lykkegaard & Qvortrup 2024) argumenterer artiklen for, (i) at pædagogisk rettet forskningsviden i dens videnskabsteoretiske diversitet kan reflekteres inden for en niveauteori (Køppe, 2008). Artiklen (ii) konstruerer og begrunder på basis af den nævnte case et sådant niveauteoretisk greb. Og det vises (iii), at der er tale om en pædagogisk niveauteori, da det, der holder niveauerne sammen, er en gennemgående pædagogisk erkendelsesinteresse. Afslutningsvis (iv) argumenterer artiklen for, at det niveauteoretiske greb rummer et udviklingspotentiale for uddannelsesforskning mere generelt.

Referencer

Bellmann, J. (2017). Forward to the learning sciences or back to pedagogy. In H. Sæverot & W. Tobias (Eds.), Pedagogikkens Språk. Kundskapsformer i pedagogikkvitenskap (104-117). Gyldendal akademisk.

Benner, D. (1987). Allgemeine Pädagogik. Juventa Verlag 2001.

Borgnakke, K. (2017). Pædagogik, almenpædagogik og fagdidaktik. In H. Sæverot & W. Tobias (Eds.), Pedagogikkens Språk. Kundskapsformer i pedagogikkvitenskap (118-146). Gyldendal akademisk.

Brinkmann, S. & Tangaard, L. (red.) (2010) Kvalitative metoder: en grundbog. Hans Reitzel.

Callewaert, S. (2017). Pædagogik - videnskab eller professionsviden?. In Andersen, P.Ø. & Ellegaard, T. (Eds.). Klassisk og moderne pædagogisk teori (226-243). Hans Reitzels Forlag.

Collin, F. & Køppe, S. (red.) (1995) Humanistisk videnskabsteori. DR.

Dale, E. L. (1998). Pædagogik og professionalitet. Klim.

Dale, E.L. (2005). Innføring i utdanningsvitenskapen ved begynnelsen af en ny epoke. In Kunnskapsregimer i pedagogikk og utdanningsvitenskap (301-314). Abstrakt forlag, kap. 16.

Danziger, K. (2009). Constructing the subject. Cambridge UP.

Dobson, D. (2006). Transformative teaching. University of Toronto.

Giddings, L. (2006). 'Mixed methods research. Positivism dressed in a drag?'. Journal of research in Nursing, vol. 11(3), 195-203. https://doi.org/10.1177/1744987106064635

Harnow Klausen, S. (2016) Hvad er videnskabsteori? Akademisk forlag.

Herbart, J.F.H. (1806) Allgemeine Pädagogik. Röwer.

Hermansen, M. (1996). Læringens univers. Klim.

Kneer, G. & Nassehi, A. (1997). Niklas Luhmann. Hans Reitzel.

Kristensen, J. (2022a). Pædagogik og/eller uddannelsesforskning og uddannelsesvidenskab. Nordic studies in education, 42(1), 30-49. https://doi.org/10.23865/nse.v42.3796

Kristensen, J. (2022b). Uddannelsesvidenskab - mellem pædagogik og uddannelsesforskning. Tidsskrift for uddannelsesvidenskab, 1(1), 8-29. https://doi.org/10.7146/djes.v1i1.132578

Køppe, S. (1993) Virkelighedens niveauer. Gyldendal.

Køppe, S. (2008). En moderat eklekticisme. Psyke & Logos, 29, 15-35. https://doi.org/10.7146/pl.v29i1.8426

Kuhn, Th. (1995) Videnskabens revolutioner. Fremad.

Jung C.G. (1912). Forvandlingens symboler. Rhodos, vol. I-II, 1975.

Lave, J., et.al. (2012). Situated learning. Cambridge UP.

Luhmann, N. (1987). Soziale Systeme. Suhrkamp.

Luhmann, N. (2002). Das Erziehungssystem der Gesellschaft. Suhrkamp.

Luhmann, N. (2004). Schriften zur Pädagogik. Suhrkamp.

Mayes C. (2005). Jung and education. Rowman & Littlefield.

Neumann, E. (1970). The origins and history of consciousness. Princeton UP.

Oettingen, A. (2010). Almen Pædagogik. Gyldendal.

Oettingen, A. (2016). Almen Didaktik. Gyldendal.

Oettingen, A. (2018). Et forsvar for teoretisk pædagogik! - Skrivebordspædagogen Grue-Sørensen. Studier i pædagogisk filosofi, 7(1), 23-34. https://doi.org/10.7146/spf.v7i1.111843

Pio, F. (2022) 'Pædagogisk rettet forskning og dens kontinuitetsformer'. Nordic Studies in Education, 42(4), 376-394. https://doi.org/10.23865/nse.v42.3856

Pio, F. (2024) 'Om betydningen af Biestas begreb 'subjektifikation i forhold til pædagogisk professionelle' I H. Rinholm; Ø. Varkøy, et. al. (red.) Kritisk danning i lærerutdanningen (Kap. 4, s. 69-88). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/cdf.231.ch4

Prange, K. (2000). Plädoyer für Erziehung. Schneider Verlag Hohengehren.

Prange, K. (2005). Die Zeigestruktur der Erziehung. Ferdinand Schöningh. https://doi.org/10.30965/9783657773879

Qvortrup, A. & Wiberg, M. (red.) (2013). Læringsteori og didaktik. Hans Reitzel.

Qvortrup, A. & Lykkegaard, E. (2023). Trivsels LUP, 2023. SDU: Center for gymnasieforskning.

Qvortrup, L. & Wistoft, K. (2024a). Trivsel og mistrivsel. Mellem offergørelse og kompetencegørelse. Dafolo.

Qvortrup, L. & Wistoft, K. (2024b). 'Påstanden om mistrivsel er stærkt overdrevet'. Politiken (kronik), 3. august 2024.

Rasmussen, J. (2004). Kommunikationens betydning i undervisning. In Konstruktivistiske bidrag (49-66). Unge pædagoger.

Sæverot, H. & Torgersen, G.E. (2012) 'Pedagogikk er ikke et bindestregsfag'. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, årgang 96, 70-75. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-2987-2012-01-07

Sæverot, H. (2013). On the need to ask educational questions about education: an interview with Gert Biesta. Policy futures in education, 11(2), 175-184. https://doi.org/10.2304/pfie.2013.11.2.175

Sæverot, H. (2014). Den pedagogiske vendingen - Fra utdanningsvitenskap til almenn pedagogikvitenskap. In H. Sæveroth (Eds.), Nordic studies in education, 34 (4), 235-245. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-5949-2014-04-02

Sæverot, Herner & Werler, Tobias (2017) Pedagogikkens språk. Gyldendal Akademisk.

Van Manen, M. (1990) 'Investigating experience as we live it' (53-74). Researching lived experience. New York Press, kap. 3.

Wenger, Etienne (2004) Praksisfællesskaber. Hans Reitzel.

Downloads

Publiceret

2025-12-18

Citation/Eksport

Pio, F. (2025). Udkast til en niveauteori for universitetspædagogisk forskningsviden med afsæt i en case om en 1.-semesterstuderendes trivsel. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 20(39). https://doi.org/10.7146/dut.v20i39.148292

Nummer

Sektion

Artikel