Er der brug for sprog?

Jurastuderendes perspektiver på værdien af sprog som tillægskompetence

Authors

  • Camilla Falk Rønne Nissen Educational Development and Quality, Copenhagen Business School

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.144468

Abstract

Regeringens nationale strategi for styrkelse af fremmedsprog fra 2017 fremsætter en ambition om, at fremtidens arbejdsstyrke opnår solide sproglige tillægskompetencer, ved at fremmedsprog i højere grad integreres i videregående uddannelse. Det er imidlertid underbelyst, hvilken rolle sprog spiller i studerendes overvejelser om vejen fra uddannelsessystemet til arbejdsmarkedet, og hvilket ansvar uddannelserne har i udviklingen af sproglige kompetencer. Denne artikel gengiver resultater fra en interviewundersøgelse foretaget i forbindelse med en større behovsafdækning af sprog i et studie- og karriereperspektiv på forskellige danske videregående uddannelsesinstitutioner. Med udgangspunkt i interviews med seks studerende på forskellige stadier af jurauddannelsen på Københavns Universitet diskuteres værdien af sprog som tillægskompetence set fra et studenterperspektiv. Teoretisk og analytisk skelnes der mellem forskellige oplevelser af sprogbehov, og med de studerende som eksempler vises, hvordan bestemte sproglige kompetencer kan være nødvendige for studie eller karriere, og hvordan studerendes sproglige kompetencer er med til at forme deres studie- og karriereveje.   

References

Airey, John. (2011): The disciplinary literacy discussion matrix: A heuristic tool for initiating collaboration in higher education. Across the Disciplines, 8(3). https://wac.colostate.edu/docs/atd/clil/airey.cfm https://doi.org/10.37514/ATD-J.2011.8.3.18

Airey, J. (2012). "I don't teach language." The linguistic attitudes of physics lecturers in Sweden. AILA Review, 25, 64-79. https://doi.org/10.1075/aila.25.05air

Airey, J. (2016). CLIL and EAP (Content and Language Integrated Learning and English for Academic Purposes). I K. Hyland, P. Shaw (Eds.). Routledge Handbook of English for Academic Purposes. Abingdon: Routledge.

Alexandersen, B. N. & Kanareva-Dimitrovska (2021). Gevinster ved solide fremmedsproglige tillægskompetencer - behovsanalyse fra et virksomhedsperspektiv. https://viden.ncff.dk/ncff/gevinster-ved-solide-fremmedsproglige-tillaegskompetencer-behovsanalyse-fra-et-virksomhedsperspektiv

Bagnoli, A. (2009). Beyond the standard interview: The use of graphic elicitation and arts-based methods. Qualitative Research, 9(5), 547-570. https://doi.org/10.1177/1468794109343625

Bourdieu, P. (1977). Outline of a Theory of Practice. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511812507

Coyle, D., Hood, P. & Marsch, D. (2010). Content and Language Integrated Learning. Cambridge: Cambridge University Press

Dansk Industri (2021). Fremmedsprog og dobbeltkompetencer er vigtige for danske virksomheder.

Harrison, N. (2018). Using the Lens of 'Possible Selves' to Explore Access to Higher Education: A New Conceptual Model for Practice, Policy, and Research. Social Sciences, 7(10), 209. https://doi.org/10.3390/socsci7100209

Henderson, H. (2018). Borrowed time: A sociological theorisation of possible selves and educational subjectivities. In Henderson, H., Stevenson, J., & Bathmaker, A. M. (Eds.). (2018). Possible selves and higher education: New interdisciplinary insights. Abingdon: Routledge. https://www.routledge.com/Possible-Selves-and-Higher-Education-NewInterdisciplinary-Insights/Henderson-Stevenson-Bathmaker/p/book/9781138098039. https://doi.org/10.4324/9781315104591

Kirilova, M. & Schou, K. (2015). Hvilke sprog til hvilke studerende? Undersøgelser ved Sprogstrategisk satsning af fremmedsprog på det juridiske fakultet - Gennemgang af resultater fra undervisernes besvarelser. https://cip.ku.dk/projekter-og-samarbejdsaftaler/sprogstrategisk-satsning/formidling/rapporter/sprogbehov-paa-jurastudiet/pdf/UB_Underviserbesvarelse_20-08-2015.pdf

Kraft, K., Larsen, S., & Holmen, A. (2023): Sprog som tillægskompetence: Hvilke sprog og hvorfor? Sprogforum, 75, 89-97. https://doi.org/10.7146/spr.v28i75.136124

Kristensen, A. S. G. & Brændgaard, N. W. (2017). Oplevede sproglige behov blandt Københavns Universitets dimittender på arbejdsmarkedet En undersøgelse blandt medlemmerne af aftagerpanelerne på Københavns Universitet. Den Sprogstrategiske Satsning, oktober 2017. https://cip.ku.dk/projekter-og-samarbejdsaftaler/sprogstrategisk-satsning/formidling/rapporter/aftagerpanel-sprog/Aftagerpaneler.pdf

Larsen, S., Daryai-Hansen, P., & Holmen, A. (2016): Flersproget internationalisering på Københavns Universitet og Roskilde Universitet - andre sprog end engelsk. Sprogforum, 62, 51-57. https://doi.org/10.7146/spr.v22i62.23788

Larsen, S., & Holmen, A. (2024). Hvordan udvikler vi sprog som tillægskompetence? [vidensnotat]. https://viden.ncff.dk/Kategori/Vidensnotater

Larsen, S., Nissen, C. & Holmen, A. (2024a). Sprog integreret med fag? Ja, tak. Sprogforum 78, 59-66. https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.147278

Larsen, S., Nissen, C. & Holmen, A. (2024b). "It is so single-minded that we are offered classes in only English and Danish" - plurilingual spaces in a bilingual university". I Daryai-Hansen (red). From Early Childhood to Adulthood: Transitions, Continuity, and Disruptions in Plurilingual Education/L'éducation plurilingue de la petite enfance à l'âge adulte: Transitions, continuités et ruptures. Frankfurt: Peter Lang

Lyngvig, J. (2021). Gevinster ved fremmedsprog som tillægskompetence. Positive effekter for arbejdsliv og

karriere set fra et medarbejderperspektiv. https://ncff.dk/fileadmin/NCFF/Dokumenter/Faellesrapport_Sprog_som_tillaegkompetence_set_fra_et_medarbejderperspektiv.pdf

Markus, H., & Nurius, P. (1986). Possible selves. American Psychologist, 41(9), 954-969. https://doi.org/10.1037/0003-066X.41.9.954

Mische, A. (2009). Projects and Possibilities: Researching Futures in Action. Sociological Forum, 24(3), 694-704. https://doi.org/10.1111/j.1573-7861.2009.01127.x

Mikkelsen, B. H. (2005). Methods for Development Work and Research: A New Guide for Practitioners (second edition). London: Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9788132108566

Nielsen, K. B. (2021). Science Students' Choices in Higher Education: The Construction of Desirable and Legitimate Paths and Futures. Institut for Naturfagenes Didaktik, Det Naturvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet.

Norton, Bonny (1995): Social Identity, Investment, and Language Learning. Tesol Quarterly 29 (1), 9-31. https://doi.org/10.2307/3587803

Regeringen (2017). Strategi for styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet. https://ncff.dk/fileadmin/NCFF/Dokumenter/strategi-for-styrkelse-af-fremmedsprog-i-uddannelsessystemet.pdf

Simonsen, I., Sørensen, L. D., Christensen, L. L. W. (2021). Brobygning mellem videregående uddannelse og erhvervsliv i tysk og fransk - en behovsanalyse. Sprogforum. 73. file:///Users/vjh811/Downloads/birgitvraa1,+Brobygning+mellem+videreg%C3%A5ende+uddannelse+og+erhvervsliv+i+tysk+og+fransk+-+en+behovsanalyse%20(2).pdf . https://doi.org/10.7146/spr.v27i73.132182

Vandermeeren, S. (2003). German language needs in Danish companies. Hermes, Journal of Linguistics 31

Verstrate Hansen, L. (2008). Hvad skal vi med sprog? Holdninger til fremmedsprog i danske virksomheder i et uddannelsespolitisk perspektiv. Institut for Internationale Kultur- og Kommunikationsstudier (IKK). https://research-api.cbs.dk/ws/portalfiles/portal/58805711/Verstraete_Hvad_skal_vi_med_sprog.pdf

Downloads

Published

2025-05-15

How to Cite

Nissen, C. F. R. (2025). Er der brug for sprog? Jurastuderendes perspektiver på værdien af sprog som tillægskompetence . The Danish Journal of Higher Education, 20(38). https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.144468