Operationelle læringsmål: Revision med studenterinddragelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v19i36.140195Abstract
We present a development project where the teachers at XX at YY have jointly revised all the learning objectives of the programme.The purpose was to promote the students' understanding of the objectives, which is why the revision work, among other things,
is based on input from the students, in the form of a survey before the work was initiated, as well as feedback on pilot versions
of the revised formulations. The development work was carried out in a collaboration between all lecturers, in working groups
for each semester and with peer feedback between semesters on draft descriptions. The result was: • Fewer learning objectives with a clear separation between objectives and content • A standardized format via a common template for descriptions for all semesters • Clearer and for the students more comprehensible wording: More user-friendly, and uniform language between semesters • A short and precise format that focuses on what the students must be able to do with the academic content of the course/semester
References
Bekendtgørelse 771 (2023). https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/771
Biggs, J.B., C Tang, G. Kennedy (2022). Teaching for Quality Learning at University. 5 udg., 1. udg. 1999. Maidenhead, Open University Press.
Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives: Cognitive and affective domains. New York: David McKay.
Brooks, S., Dobbins, K., Scott, J.J.A., Rawlinson, M. & Norman, R. I. (2014). Learning about learning outcomes: the student perspective, Teaching in Higher Education, 19 (6), 721-733. https://doi.org/10.1080/13562517.2014.901964
Clausen, T. & Hvass, H. (2018). Hvad lærer de studerende, at de skal lære? en undersøgelse af kandidatstuderendes opfattelse og brug af læringsmål, Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(24), 5-19. https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96686
Christiansen, F. V., Horst, S., & Rump, C. Ø. (2013). Kursusbeskrivelser I: Rienecker L., Jørgensen P. S., Dolin, J., Ingerslev G. H. Universitetspædagogik. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 133-143.
Lodder; N. & Meijers, F. (2017). Collective learning, transformational leadership and new forms of careers guidance in universities. British journal of guidance & counselling, 45(5), 532-546. https://doi.org/10.1080/03069885.2016.1271864
Erikson, M.G. & Erikson, M. (2019). Learning outcomes and critical thinking - good intentions in conflict. Studies in Higher Education, 44(12), 2293-2303. https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1486813
Schoepp, K. (2019). The state of course learning outcomes at leading universities. Studies in Higher Education, 44(4), 615-627. https://doi.org/10.1080/03075079.2017.1392500
Olin, S.J., Springer, C. & Royal, K. (2022). Veterinary Students' Use of Learning Objectives, Journal of Veterinary Medical Education, 49(6), 751-758. https://doi.org/10.3138/jvme-2021-0023
Sin, C. (2014). Lost in translation: the meaning of learning outcomes across national and institutional policy contexts. Studies in Higher Education, 39(10), 1823-1837. https://doi.org/10.1080/03075079.2013.806463
Thomasen, I.N., Lorenzen, H. & Johnsen, S. (2019). Gruppebaserede læringsrum - rummer de læring? Studerendes oplevelser af tre forskellige læringsrum, Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 14(27), 155-176. https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.112641
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.