Specialevejledning fra studenterselvstændighed til vejlederdiktat: En vejledningsmatrix

Authors

  • Vibeke Ankersborg Copenhagen Business School

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.125239

Abstract

Specialevejlederes grundlæggende syn på, hvordan viden skabes, har betydning for, hvordan de vejleder. Fra et hermeneutisk perspektiv undersøges specialevejlederes forståelse af specialevejledning og denne forståelses betydning for specialevejlederes mulighedsrum for konkret handlen i specialevejledningen. På baggrund af Dysthes (2002, 2006) vejledningsmodeller, Nexø Jensens (2010) vejlederroller, Ankersborg & Pogners (2022) vejledningsmatrix for specialestuderende samt semistrukturerede kvalitative forskningsinterview med specialevejledere udvikles i artiklen specialevejledernes vejledningsmatrix. Heri modificeres vejledningsmodellerne med Pogners (2007) diskurs- og praksisfællesskaber, mens vejlederrollerne empirisk udbygges med vejlederrollen tekstvejleder. Vejledningsmatrixen viser, hvordan specialevejlederes forståelseshorisont skaber horisontsammensmeltning med bestemte vejledningsmodeller frem for andre, hvilket udvider eller indsnævrer mulighedsrummet for at agere i forskellige vejlederroller. Endvidere vises, at jo mere selvstændighed de studerende tildeles, jo større er vejleders mulighedsrum og omvendt, jo mere vejleder dikterer, jo mere snævert er vejleders mulighedsrum. Vejledningsmatrixen giver forklaringskraft til at forstå sammenhængen imellem underliggende forståelser af vejledning, opfattelsen af de studerende og vejleders mulighedsrum i vejledningen.

Author Biography

Vibeke Ankersborg, Copenhagen Business School

Kandidatafhandlingskonsulent, cand.phil. & MPK

Studievejledningen

References

Andersen, H.L. & T. W. Jensen (2007). Specialevejledning - rammer og roller. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Ankersborg, V. (2007). Kildekritik i et samfundsvidenskabeligt perspektiv. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Ankersborg, V. & K.-H. Pogner (2022). Conform, Transform, Resist: The Scandinavian Way of Master's Thesis Supervision and Its Contribution to Acquiring Research Literacy and Practice i M. Gustafsson & A. Eriksson (eds.). Negotiating the Intersections of Writing and Writing Instruction. Fort Collins: WAC Clearinghouse. https://doi.org/10.37514/INT-B.2022.1466.2.07

Blasco, M. & C. Tackney (2013). "If it ain't broke, don't fix it": internationalisation and the erosion of the positive hidden curriculum in Danish higher education. International Journal of Management in Education 7,4: 341-359. https://doi.org/10.1504/IJMIE.2013.056640

Christensen, G. (2008). Vejledning - mellem magt og afmagt. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 3:5, 4-9. https://doi.org/10.7146/dut.v3i5.5613

Dysthe, O. (2002): Professors as Mediators of Academic Text Cultures. Written Communication 19:4, 493-544. https://doi.org/10.1177/074108802238010

Dysthe, O. (2006). Rettleiaren som lærar, partner eller meister? I Dysthe, O. & A. Samara (red.). Forskningsveiledning på Master- og doktorgradsnivå. Oslo: Abstrakt: 228-248.

Fimreite, A.L. & B. J. Hjertaker (2006). Sammenligning av eksisterende Mastergrads veiledningen ved to institutt. I O. Dysthe & A. Samara (red.). Forskningsveiledning på Master- og doktorgradsnivå. Oslo: Abstrakt: 249-268.

Gadamer, H.-G. (2004). Sandhed og metode. Århus: Systime Academic.

Kolmos, A. & J. E. Holgaard (2007). Situationsbaseret projektvejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 2:3, 54-62. https://doi.org/10.7146/dut.v2i3.5648

Kvale, S. (1997). Interview. København: Hans Reitzels Forlag.

Nexø Jensen, H. (2010). "Det lukkede rum" - en dør på klem til specialevejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 5:8, 17-22. https://doi.org/10.7146/dut.v5i8.5580

Nexø Jensen, H. & H. Jensen (2013). Specialevejledning på seks måneder: De nye specialeregler belyst ved erfaringer fra Institut for Statskundskab, Københavns universitet. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 8:14, 3-12. https://doi.org/10.7146/dut.v8i14.7144

Pogner, K.-H. (2007). Text- und Wissensproduktion am Arbeitsplatz: Die Rolle der Diskursgemeinschaften und Praxisgemeinschaften. Zeitschrift Schreiben, 12. Feb. 2005, pp. 1-12. https://zeitschrift-schreiben.ch-/de/jahr/2007/

Semper, J.V.O. & M. Blasco (2018). Revealing the Hidden Curriculum in Higher Education. Studies in Philosophy and Education 37: 481-498, https://doi.org/10.1007/s11217-018-9608-5

Wichmann-Hansen, G., R. Thomsen & H.M. Nordentoft (2015). Challenges in Collective Academic Supervision: Supervisors experiences from a Master Programme in Guidance and Counselling. Higher Education 70: 19-33. https://doi.org/10.1007/s10734-014-9821-2

Wichmann-Hansen, G. & T. Wirenfeldt Jensen (2013). Processtyring og kommunikation i vejledningen. I L. Rienecker et al. (red.). Universitetspædagogik. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 329-350.

Wirenfeldt Jensen, T. (2018). Det danske universitetsspeciale: Topografi, tekster og tendenser. Århus: Århus Universitetsforlag.

Zackariasson, M. (2020). Encouraging student independence. Perspectives on scaffolding in higher education supervision. Journal of Applied Research in Higher Education 12:3, 495-505, https://doi.org/10.1108/JARHE-01-2019-0012

Downloads

Published

2022-06-13

How to Cite

Ankersborg, V. (2022). Specialevejledning fra studenterselvstændighed til vejlederdiktat: En vejledningsmatrix. The Danish Journal of Higher Education, 17(32), 37–52. https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.125239

Issue

Section

Scientific article