Specialevejledning fra studenterselvstændighed til vejlederdiktat: En vejledningsmatrix
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.125239Abstract
Specialevejlederes grundlæggende syn på, hvordan viden skabes, har betydning for, hvordan de vejleder. Fra et hermeneutisk perspektiv undersøges specialevejlederes forståelse af specialevejledning og denne forståelses betydning for specialevejlederes mulighedsrum for konkret handlen i specialevejledningen. På baggrund af Dysthes (2002, 2006) vejledningsmodeller, Nexø Jensens (2010) vejlederroller, Ankersborg & Pogners (2022) vejledningsmatrix for specialestuderende samt semistrukturerede kvalitative forskningsinterview med specialevejledere udvikles i artiklen specialevejledernes vejledningsmatrix. Heri modificeres vejledningsmodellerne med Pogners (2007) diskurs- og praksisfællesskaber, mens vejlederrollerne empirisk udbygges med vejlederrollen tekstvejleder. Vejledningsmatrixen viser, hvordan specialevejlederes forståelseshorisont skaber horisontsammensmeltning med bestemte vejledningsmodeller frem for andre, hvilket udvider eller indsnævrer mulighedsrummet for at agere i forskellige vejlederroller. Endvidere vises, at jo mere selvstændighed de studerende tildeles, jo større er vejleders mulighedsrum og omvendt, jo mere vejleder dikterer, jo mere snævert er vejleders mulighedsrum. Vejledningsmatrixen giver forklaringskraft til at forstå sammenhængen imellem underliggende forståelser af vejledning, opfattelsen af de studerende og vejleders mulighedsrum i vejledningen.
References
Andersen, H.L. & T. W. Jensen (2007). Specialevejledning - rammer og roller. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Ankersborg, V. (2007). Kildekritik i et samfundsvidenskabeligt perspektiv. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Ankersborg, V. & K.-H. Pogner (2022). Conform, Transform, Resist: The Scandinavian Way of Master's Thesis Supervision and Its Contribution to Acquiring Research Literacy and Practice i M. Gustafsson & A. Eriksson (eds.). Negotiating the Intersections of Writing and Writing Instruction. Fort Collins: WAC Clearinghouse. https://doi.org/10.37514/INT-B.2022.1466.2.07
Blasco, M. & C. Tackney (2013). "If it ain't broke, don't fix it": internationalisation and the erosion of the positive hidden curriculum in Danish higher education. International Journal of Management in Education 7,4: 341-359. https://doi.org/10.1504/IJMIE.2013.056640
Christensen, G. (2008). Vejledning - mellem magt og afmagt. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 3:5, 4-9. https://doi.org/10.7146/dut.v3i5.5613
Dysthe, O. (2002): Professors as Mediators of Academic Text Cultures. Written Communication 19:4, 493-544. https://doi.org/10.1177/074108802238010
Dysthe, O. (2006). Rettleiaren som lærar, partner eller meister? I Dysthe, O. & A. Samara (red.). Forskningsveiledning på Master- og doktorgradsnivå. Oslo: Abstrakt: 228-248.
Fimreite, A.L. & B. J. Hjertaker (2006). Sammenligning av eksisterende Mastergrads veiledningen ved to institutt. I O. Dysthe & A. Samara (red.). Forskningsveiledning på Master- og doktorgradsnivå. Oslo: Abstrakt: 249-268.
Gadamer, H.-G. (2004). Sandhed og metode. Århus: Systime Academic.
Kolmos, A. & J. E. Holgaard (2007). Situationsbaseret projektvejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 2:3, 54-62. https://doi.org/10.7146/dut.v2i3.5648
Kvale, S. (1997). Interview. København: Hans Reitzels Forlag.
Nexø Jensen, H. (2010). "Det lukkede rum" - en dør på klem til specialevejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 5:8, 17-22. https://doi.org/10.7146/dut.v5i8.5580
Nexø Jensen, H. & H. Jensen (2013). Specialevejledning på seks måneder: De nye specialeregler belyst ved erfaringer fra Institut for Statskundskab, Københavns universitet. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift 8:14, 3-12. https://doi.org/10.7146/dut.v8i14.7144
Pogner, K.-H. (2007). Text- und Wissensproduktion am Arbeitsplatz: Die Rolle der Diskursgemeinschaften und Praxisgemeinschaften. Zeitschrift Schreiben, 12. Feb. 2005, pp. 1-12. https://zeitschrift-schreiben.ch-/de/jahr/2007/
Semper, J.V.O. & M. Blasco (2018). Revealing the Hidden Curriculum in Higher Education. Studies in Philosophy and Education 37: 481-498, https://doi.org/10.1007/s11217-018-9608-5
Wichmann-Hansen, G., R. Thomsen & H.M. Nordentoft (2015). Challenges in Collective Academic Supervision: Supervisors experiences from a Master Programme in Guidance and Counselling. Higher Education 70: 19-33. https://doi.org/10.1007/s10734-014-9821-2
Wichmann-Hansen, G. & T. Wirenfeldt Jensen (2013). Processtyring og kommunikation i vejledningen. I L. Rienecker et al. (red.). Universitetspædagogik. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 329-350.
Wirenfeldt Jensen, T. (2018). Det danske universitetsspeciale: Topografi, tekster og tendenser. Århus: Århus Universitetsforlag.
Zackariasson, M. (2020). Encouraging student independence. Perspectives on scaffolding in higher education supervision. Journal of Applied Research in Higher Education 12:3, 495-505, https://doi.org/10.1108/JARHE-01-2019-0012
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.