Karrierekursen er sat – en undersøgelse af et projektorienteret praktikforløb i universitetsregi
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.132422Resumé
I artiklen diskuteres samspillet mellem uddannelse, studerende og aftagermarked i et projektorienteret praktikforløb på universitetet. Denne undersøgelse tager afsæt i en dokumentanalyse og et fokusgruppeinterview foretaget på kandidatuddannelsen i Idrætsvidenskab ved Aarhus Universitet. Analysen viser god overensstemmelse mellem den viden, de færdigheder og kompetencer (VFK) som de studerende anvender og som praktikpladserne efterspørger. Dog bør der sondres mellem generel VFK, der er fundamental i løsningen af virkelighedsnære arbejdsopgaver, og idrætsspecifik VFK, der værdsættes af praktikvejledere, men ikke opfattes som lige nødvendig på alle arbejdspladser. For at opnå gennemskuelige og afstemte forløb opfordres til øget fokus på dialog og involvering af praktikvejledere, og forslag gives til hvordan strukturelle forhold kan understøtte dette. Når teoretisk kernefaglighed på campus konverteres til nøje struktureret opgaveløsning i praksis, påpeges imidlertid en risiko for umyndiggørelse af de studerende og en desavouering af akademia. Denne må holdes for øje i fremadrettet af- og udvikling af projektorienterede praktikforløb på universiteterne.
Referencer
Aarhus Universitet. (2021). Aarhus Universitet Strategi 2025. https://www.au.dk/om/profil/strategi
Bowen, G. A. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
Christensen, M. K., Henriksen, J., Thomsen, K. R., Lund, O., & Mørcke, A. M. (2017). Positioning health professional identity: On-campus training and work-based learning. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 7(3), 275-289. https://doi.org/10.1108/HESWBL-01-2017-0004
DKUni. (2017). Projektorienterede forløb - brobygning mellem universitet og virksomhed. https://ufm.dk/publikationer/2017/projektorienterede-forlob-brobygning-mellem-universitet-og-virksomhed
Eisenmann, J. (2017). Translational Gap between Laboratory and Playing Field: New Era to Solve Old Problems in Sports Science. Translational Journal of the ACSM, 2, 37-43.
Forrier, A., & Sels, L. (2003). The concept employability: a complex mosaic. International Journal of Human Resources Development and Management, 3(2), 102-124. https://doi.org/10.1504/IJHRDM.2003.002414
Halkier, B. (2015). Fokusgrupper. In L. Brinkmann, S. og Tanggaard (Ed.), Kvalitative Metoder - en grundbog (2. udgave, pp. 137-152). Hans Reitzels Forlag.
Haruna, R., & Kamin, Y. bin. (2019). Application of work-based learning model in technical and vocational education: a systematic review. Education, Sustainability And Society, 2(4), 01-04. https://doi.org/10.26480/ess.04.2019.01.04
Jakobsen, M. L. (2012). Kvalitativ analyse: Kodning. In R. K. Lotte Bøgh Andersen, Kasper Møller Hansen (Ed.), Metoder i statskundskab (pp. 137-187). Hans Reitzels Forlag.
Jung, J. (2022). Working to learn and learning to work: research on higher education and the world of work, 41(1), 92-106. https://doi.org/10.1080/07294360.2021.2002274
Klindt, MP; Friis-Nielsen, C; Ørum, A. B. (2021). Nye veje for universiteternes employability-indsats. Samfundsøkonomen, 3, 51-62.
Mayring, P. (2000). Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 1(2). https://doi.org/10.17169/FQS-1.2.1089
McQuaid, R. W., & Lindsay, C. (2005). The concept of employability. Urban Studies, 42(2), 197-219. https://doi.org/10.1080/0042098042000316100
Mørcke, A. M., Thomsen, K. R., Henriksen, J., Lund, O., & Christensen, M. K. (2015). En sammenlignende undersøgelse af praktikforløb og færdighedstræning i tre videregående uddannelser. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 10(18), 51-65. https://doi.org/10.7146/dut.v10i18.16775
Verhagen, E., Voogt, N., Bruinsma, A., & Finch, C. F. (2014). A knowledge transfer scheme to bridge the gap between science and practice: An integration of existing research frameworks into a tool for practice. British Journal of Sports Medicine, 48(8), 698-701. https://doi.org/10.1136/bjsports-2013-092241
www.au.dk (2022). Samarbejde med studerende. https://www.au.dk/samarbejde/samarbejde-med-studerende
www.dr.dk. (2022). www.dr.dk. https://www.dr.dk/nyheder/politik/fremdriftsreform-uddannelsesloft-og-hurtigstartsbonus-de-stoerste-aendringer-naar-du
www.health.au.dk. (2022). Human First. Www.Health.Au.Dk https://health.au.dk/samarbejde/human-first
www.ufm.dk. (2022a). www.ufm.dk. https://ufm.dk/uddannelse/videregaende uddannelse/institutionstilskud/nyt-bevillingssystem-for-de-videregaende-uddannelser
www.ufm.dk. (2022b). www.ufm.dk. https://ufm.dk/uddannelse/videregaende uddannelse/dimensionering/ledighedsbaseret-dimensionering
www.ufm.dk. (2022c). www.ufm.dk. Begreber. https://ufm.dk/uddannelse/anerkendelse-og-dokumentation/dokumentation/kvalifikationsrammer/begreber
www.ufm.dk. (2022d). www.ufm.dk. https://ufm.dk/uddannelse/anerkendelse-og-dokumentation/dokumentation/kvalifikationsrammer/andre/dk-videregaaende
Yorke, M. (2004). Employability in the Undergraduate Curriculum: some student perspectives. European Journal of Education, 39(4), 409-427. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2004.00194.x
Yorke, M., Enhancing Student Employability Co-ordination Team., & Higher Education Academy (Great Britain). (2006). Employability in higher education : what it is - what it is not. 20.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.