Refleksionsdagbogen som en intervention mod præstationsangst: et blik på en uddannelsesskole
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.129207Resumé
Refleksionsdagbogen er en intervention, der skal forebygge præstationsangst ved skriftlige prøver. I første fase designes indholdselementer til en portfolio ud fra en faglig hypotese. I anden fase afprøves indholdselementerne i praksis. Refleksioner over brug af indholdet samles i en refleksionsdagbog, og refleksionsdagbogen revideres efterfølgende med de faglige hypoteser, forfatteren udforsker. I revisionsprocessen inddrages faglitteratur, og resultaterne på revisionen kan renskrives til brug i en akademisk sammenhæng. Interventionen blev brugt til at uddanne engelsklærere på læreruddannelsen, og resultatet viste en forbedring på 40 % i antallet af studerende, som gennemførte deres 1.-årsprøve. Artiklen bygger på en eksplorativ analyse af deltagernes udvikling af deres professionsdidaktiske literacy og fremmedsproglige fluency i løbet af en praktikperiode på to måneder. Undersøgelsen fokuserer på beskrivelser af succes og frustration med undervisningen og identificerer tre typiske udviklingsmønstre bag følelserne: didaktikeren, pædagogen og forskeren.
Referencer
Biggs, J. (1996). Enhancing teaching through constructive alignment. Higher Education, 32(3), 347-364. https://doi.org/10.1007/BF00138871
Biggs, J. (1999). What the student does: Teaching for enhanced learning. Higher Education Research & Development, 18(1), 57-75. https://doi-org.proxy1-bib.sdu.dk/10.1080/0729436990180105
Biggs, J. & Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at university (4th ed.). Maidenhead: McGraw-Hill.
Brodersen, P. (2020). Undervisning. In P. Brodersen, P. F. Laursen, K. Agergaard et al. (Eds.), God og effektiv undervisning (4th ed.). København: Hans Reitzels Forlag.
Bruntt, K. L. & Bryanne, U. (2014). Handbook for language detectives. Copenhagen: Samfundslitteratur.
Børne- og Undervisningsministeriet (2019). Engelsk fælles mål. https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_FællesMål_Engelsk.pdf
Børne- og Undervisningsministeriet (2021). Bekendtgørelse af lov om folkeskolen. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1887
Dale, E. L. (1998). Pædagogik og professionalitet. Aarhus: Forlaget Klim.
Dewey, J. (1896). The reflex arc concept in psychology. The Psychological Review, 3(4), 357-370. https://doi.org/10.1037/h0070405
Dewey, J. (1910). The postulate of immediate empiricism. In The Influence of Darwin on Philosophy and Other Essays (pp. 226-241). New York: Henry Holt and Company. https://doi.org/10.5962/bhl.title.17966
Dysthe, O. & Engelsen, K. S. (2004). Portfolios and assessment in teacher education in Norway: A theory-based discussion of different models in two sites. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(2), 239-258. https://doi.org/10.1080/0260293042000188500
Gibbons, P. (2015). Scaffolding language, scaffolding learning. Portsmouth, NH: Heinemann.
Gonzales, S. (2021, Feb 12). Justin Timberlake apologizes to Britney Spears and Janet Jackson. CNN. https://www.nytimes.com/2021/02/12/arts/music/justin-timberlake-statement-britney-spears.html.
Hattie, J. (2012). Synlig læring - for lærere. Frederikshavn: Dafolo.
Hermann, K. J. & Bager-Elsborg, A. (2018). Når forberedelse er en pligt, og undervisningen er et privilegium. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 24, 1-18. https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96841
Jou, Y. (2019). Scaffolding L2 writers' metacognitive awareness of voice in article reviews: A case study of SFL-based pedagogy. Journal of English for Academic Purposes, 41, 1-16. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2019.100770
Krashen, S. (1982). Principles and practice in second language acquisition. New York: Pergamon Press.
Larsen-Freeman, D. & Anderson, M. (2011). Techniques & principles in language teaching. Oxford: Oxford University Press.
Laursen, P. F. (2020). Autoritet gennem faglighed. In P. Brodersen, P. F. Laursen, C. F. Nielsen et al. (Eds.), Læreren som autoritet. København: Hans Reitzels Forlag.
Lo, Y. Y. & Jeong, H. (2018). Impact of genre-based pedagogy on students' academic literacy development in Content and Language Integrated Learning (CLIL). Linguistics and Education, 47, 36-46. https://doi.org/10.1016/j.linged.2018.08.001
Mahan, K. R., Brevik, L. M. & Ødegaard, M. (2021). Characterizing CLIL teaching: New insights from a lower secondary classroom. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 24(3), 401-418. https://doi.org/10.1080/13670050.2018.1472206
Mead, G. H. (1934). Mind, self and society. Chicago: Chicago University Press.
Mori, M. (2017). Using the appraisal framework to analyze source use in essays. Functional Linguistics, 4(11), 1-22. https://doi.org/10.1186/s40554-017-0046-4
Nation, P. (2017). How vocabulary is learned. Indonesian Journal of English Language Teaching, 12(1), 1-14. https://doi.org/10.25170/ijelt.v12i1.1458
Oettingen, A. v. (2016). Almen didaktik: Mellem normativitet og evidens. København: Hans Reitzels Forlag.
Orbesen, L. (2021). Drop feedback: Det skader mere end det gavner. Finans. https://finans.dk/debat/ECE13366525/drop-feedback-det-skader-mere-end-det-gavner
Parkinson, J., Demecheleer, M. & Mackay, J. (2017). Writing like a builder: Acquiring a professional genre in a pedagogical setting. English for Specific Purposes, 46, 29-44. https://doi.org/10.1016/j.esp.2016.12.003
Plauborg, H., Andersen, J. V., Ingerslev, G. H. et al. (2010). Læreren som leder - Klasseledelse i folkeskole og gymnasium. Copenhagen: Hanz Reitzels Forlag.
Potter, J. & Wetherell, M. (1987). Discourse and social psychology: Beyond attitudes and behavior. London/Thousand Oaks: Sage Publications.
Schlüntz, D. (2016). Auditmetoden. In S. Glasam, G. R. Hansen & S. Pjengaard (Eds.), Bachelorprojekter inden for det pædagogiske område (pp. 364-384). København: Hans Reitzels Forlag.
Tetler, S., Baltzer, K., Ulvseth, H. et al. (2014). Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik i 5. klasse: Med fokus på elever med særlige behov (Vol. 1). Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. https://doi.org/10.7146/aul.47.33
Tvede, I. (2019, June 25). Studerende retter massiv kritik mod læreruddannelsen: Mangler en tredjedel undervisning. Fyens Stiftstidende. https://fyens.dk/artikel/studerende-retter-massiv-kritik-modul%C3%A6reruddannelsen-mangler-en-tredjedel-undervisning
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (2019). Studieordningen 2019 - Læreruddannelsen: Moduloversigt. https://esdhweb.ucl.dk/D19-1274579.pdf
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2015). Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2015/1068
Undervisningsministeriet (2017). Engelsk B. Hf-læreplaner 2017. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym laereplaner-2017/hf/engelsk-b-toaarigt-hf-august-2017.pdf
Vygotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard: Harvard University Press.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.