Giver kvinder og mænd forskellige karakterer? Køn og karaktergivning på universitetet
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v9i17.8156Nøgleord:
Køn, karaktergivningResumé
Er kvindelige universitetsansatte mere orienteret mod at hjælpe den enkelte studerende end deres mandlige kolleger, og giver de derfor bedre karakterer? Artiklen undersøger dette i en panelundersøgelse af bedømmelsesadfærd på to danske universitetsinstitutter mellem 2004 og 2010. På baggrund af spørgeskemaer fra 78 universitetslærere kombineret med registerdata fra 381 eksaminationer er svarene ”ja” og ”nej”. Selvom kvindelige bedømmere faktisk er mere orienteret mod den enkelte studerende, og selvom dette generelt er forbundet med at give højere karakter, giver kvinderne ikke signifikant anderledes karakterer end deres mandlige kolleger. Det tyder på, at kvinder aktivt modvirker kønsstereotyper, hvilket er betryggende i den forstand, at studerende ikke bliver behandlet forskelligt alt efter, om de bliver bedømt af en mand eller en kvinde.
Are female university teachers more motivated to helping individual students than their male colleagues, and if so, does this mean that students with female teachers achieve higher grades than those taught by men? This article investigates this question using a panel study of examination behavior at two Danish university departments between 2004 and 2010 (381 examinations relating to courses given by 78 university teachers). The analyses show that even though female teachers are more likely to be motivated to support students individually, and this is associated with high grades, in this study there was no difference between the grade distributions given by the female and the male teachers. These apparently inconsistent results might be due to the female teachers actively counteracting the perceived gender stereotypes when marking the papers they set. Alternatively, it may show that professional norms are more important than gender. In either instance it is reassuring in the sense that students are not treated differently, depending on whether the teacher who marks the examination papers is male or female.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.