Peer review i et obligatorisk bachelorkursus for civilingeniørstuderende i medikoteknik

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.25590

Nøgleord:

Peer review, Peer learning, fysikken i medicinsk billeddannelse, formativ evaluering,

Resumé

Et nyudviklet peer review-system, der integrerer studenterdata, administration og grafiske procesoversigter, blev afprøvet i et obligatorisk bachelorkursus. Overens-stemmelse mellem de studerende og hjælpelærernes kvantitative bedømmelser blev undersøgt for en relativt udfordrende opgave med 15 delspørgsmål. 49 stude-rende afleverede besvarelser. Efterfølgende blev hver besvarelse bedømt af tre medstuderende, svarende til at 735 delbesvarelser blev bedømt. Ud af disse var der enighed mellem studenterbedømmerne og hjælpelærerne i 480 tilfælde (65 %). I under 3,5 % af tilfældene var der total uenighed. Der var tendens til, at jo mere rig-tigt en besvarelse blev bedømt, eller jo mere konkret svaret var, des mere enighed. En interviewundersøgelse hos de studerende viste stor opbakning til fremgangsmå-den og viste også, at de studerende fandt det meget nyttigt at se andre studerendes besvarelser såvel som rettevejledningen. Afslutningsvis gives en række anbefalinger til processen og systemet.

Forfatterbiografier

Jens E. Wilhjelm, Danmarks Tekniske Universitet

Professor, BME, DTU Elektro

Sidsel-Marie Winther Prag, Danmarks Tekniske Universitet

E-læringskonsulent ved DTU LearningLab

Downloads

Publiceret

2018-03-08

Citation/Eksport

Wilhjelm, J. E., & Prag, S.-M. W. (2018). Peer review i et obligatorisk bachelorkursus for civilingeniørstuderende i medikoteknik. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(24), 134–151. https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.25590