Trivsel: Kritik af begrebet ingen kan have noget imod
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.149368Resumé
Artiklen undersøger trivselsdagsordenen på universiteterne med afsæt i Qvortrup og Wistofts Trivsel og mistrivsel: Mellem offergørelse og kompetencegørelse (Dafolo, 2024). På universiteterne har trivselsmålinger i dag betydning for uddannelsesbevillinger, og trivsel er blevet et centralt mål i universiteternes udviklingskontrakter, hvilket gør bogen relevant. Qvortrup og Wistoft kritiserer trivselsforskningens ensidige fokus på ydre faktorer og argumenterer for et stærkere pædagogisk fokus på studerendes indre robusthed. Artiklen diskuterer, hvordan dette perspektiv placerer sig i et psykologisk uddannelsesparadigme, der allerede præger universiteterne – men hvis konsekvenser sjældent debatteres. Artiklen afsluttes med tre spørgsmål, der udfordrer forståelsen af trivsel i en universitetskontekst: Hvilken rolle spiller trivsel i universitetspædagogikken? Er det en pædagogisk kategori eller et styringsredskab? Og hvad betyder det for universitetets formål og praksis?
Referencer
Dall'Alba, G., & Bengtsen, S. S. E. (2024). Re-imagining Active Learning: Delving into Darkness. G. Dall'ALba (Ed.), Being and Becoming Through Higher Education: Expanding Possibilities (pp. 161-177). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-97-2062-0_9
Aaen, J. H. (2019). Student darkness: an inquiry into student being at the university. Århus Universitet. https://drive.google.com/open?id=11lDKCfhsGQrufYoW6CAyEAwah1Va97Jp (februar 2025)
Brandt, S. og TV2 (1988). Kys det nu (det satans liv), fra albummet Nærmest lykkelig.
Cabanas, E., & Illouz, E. (2018). Manufacturing Happy Citizens: How the Science and Industry of Happiness Control Our Lives. London: Polity.
DAHE, Danish Agency for Higher Education and Science and Innovation Centre Denmark (Boston and Silicon Valley) (2023). Outlook rapport: Designing a happier student life for better learning, online: https://issuu.com/denmarkinsiliconvalley/docs/designing_a_happier_student_life?fr=xKAE9_zU1NQ (Februar 2024)
Dinther, M. V., Dochy, F., & Segers, M. S. (2011). Factors affecting students' self-efficacy in higher education. Educational Research Review, 6, 95-108. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2010.10.003
Djøfs Trivselsalliance. (2023). Trivsel der inspirerer. https://www.djoef.dk/kampagner/djoefs-trivselsalliance (sept. 2024)
Ecclestone, K., & Brunila, K. (2015). Governing emotionally vulnerable subjects and 'therapization' of social justice. Pedagogy, Culture & Society, 23(4), 485-506. https://doi.org/10.1080/14681366.2015.1015152
Epinion (2021). Danmarks Studieundersøgelse, Metodenotat. https://ufm.dk/uddannelse/statistik-og-analyser/dkstudieundersoegelse/metodenotat-studerende-2021.pdf (jan 2022)
Johnsen, R. (2016). Boredom and Organization Studies. Organization Studies, 37(10), 1403-1415. https://doi.org/10.1177/0170840616640849
Katznelson, N., Pless, M., Görlich, A., Graversen, L., & Sørensen, N. B. (2021). Ny udsathed: nuancer i forståelser af psykisk mistrivsel. Nordisk Tidsskrift for Ungdomsforskning. https://doi.org/10.18261/issn.2535-8162-2021-02-01
Luhmann, N. (1996). Die neuzeitlichen Wissenschaften und die Phänomenologie. Picus: Wien.
Nepper Larsen, S. (2016). At ville noget med nogen - filosofiske og samtidskritiske fragmenter om dannelse og pædagogik, Turbine Akademisk.
Parpala, A., Lindblom-Ylonne, S., Komulainen, E., & Entwistle, N. (2013). Assessing students' experiences of teaching-learning environments and approaches to learning: Validation of a questionnaire in different countries and varying contexts. Learning Environments Research, 16(2), 201-215. https://doi.org/10.1007/s10984-013-9128-8
Petersen, E. B., & Sarauw, L. L. (2024). Psychometrics as a performance indicator: new modes of governance of universities? International Journal of Qualitative Studies in Education. https://doi.org/10.1080/09518398.2023.2181460
Petersen, E., & Millei, Z. (2016). Interrupting the Psy-Disciplines in Education. Palgrave Macmillan UK.
https://doi.org/10.1057/978-1-137-51305-2_1
Qvortrup & Wistoft (2024). Trivsel og mistrivsel, Mellem offergørelse og kompetencegørelse, Dafolo.
Rahim, T. (2022) Når mænd græder, sangtekst fra albummet Når sjælen kaster op.
Sarauw, L. L., & Petersen, E. B. (2024). Is the student well-being agenda changing the educational tasks of the university? 1-3. Abstract from 6th Annual PaTHES Conference, Trondheim, Norway.
Sarauw, L. L., & Petersen, E. B. (2023). Trivsel som politisk styringsproblematik: spørgsmål og konsekvenser for universitetspædagogikken. Abstract fra Dansk Universitetspædagogisk Netværks konference 2023, Kolding, Danmark. https://www.tilmeld.dk/dunk23/program
Sarauw, L. L., & Petersen, E. B. (2023b). Pædagogiske perspektiver på trivsel på de videregående uddannelser. Abstract fra Studietrivselskonference 2023, København, Danmark.
Sarauw, L. L., Bengtsen, S. S., & Filippakou, O. (2023). The psychological turn in higher education and the new taxonomy of attitudes and emotions: Denmark as a case study. Policy Futures in Education. https://doi.org/10.1177/14782103231173017
Schmidt. L. H. (2000). Om universitets idé, Rektors talepapir ved indvielsen af Danmarks Pædagogiske Universitet, https://www.dpu.dk/fileadmin/www.dpu.dk/aktuelt/nyheder/nyhed/artikel/om_universitetets_ide/030912111652-amp-type-doc-amp-fname-80_om_universitetets_ide.pdf (februar, 2025)
Zembylas, M. (2021). Against the psychologization of resilience: towards an onto-political theorization of the concept and its implications for higher education. Studies in Higher Education, 1-12. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1711048
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.