Trivsel: Kritik af begrebet ingen kan have noget imod

Forfattere

  • Laura Louise Sarauw Roskilde Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.149368

Resumé

Artiklen undersøger trivselsdagsordenen på universiteterne med afsæt i Qvortrup og Wistofts Trivsel og mistrivsel: Mellem offergørelse og kompetencegørelse (Dafolo, 2024). På universiteterne har trivselsmålinger i dag betydning for uddannelsesbevillinger, og trivsel er blevet et centralt mål i universiteternes udviklingskontrakter, hvilket gør bogen relevant. Qvortrup og Wistoft kritiserer trivselsforskningens ensidige fokus på ydre faktorer og argumenterer for et stærkere pædagogisk fokus på studerendes indre robusthed. Artiklen diskuterer, hvordan dette perspektiv placerer sig i et psykologisk uddannelsesparadigme, der allerede præger universiteterne – men hvis konsekvenser sjældent debatteres. Artiklen afsluttes med tre spørgsmål, der udfordrer forståelsen af trivsel i en universitetskontekst: Hvilken rolle spiller trivsel i universitetspædagogikken? Er det en pædagogisk kategori eller et styringsredskab? Og hvad betyder det for universitetets formål og praksis?

Referencer

Dall'Alba, G., & Bengtsen, S. S. E. (2024). Re-imagining Active Learning: Delving into Darkness. G. Dall'ALba (Ed.), Being and Becoming Through Higher Education: Expanding Possibilities (pp. 161-177). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-97-2062-0_9

Aaen, J. H. (2019). Student darkness: an inquiry into student being at the university. Århus Universitet. https://drive.google.com/open?id=11lDKCfhsGQrufYoW6CAyEAwah1Va97Jp (februar 2025)

Brandt, S. og TV2 (1988). Kys det nu (det satans liv), fra albummet Nærmest lykkelig.

Cabanas, E., & Illouz, E. (2018). Manufacturing Happy Citizens: How the Science and Industry of Happiness Control Our Lives. London: Polity.

DAHE, Danish Agency for Higher Education and Science and Innovation Centre Denmark (Boston and Silicon Valley) (2023). Outlook rapport: Designing a happier student life for better learning, online: https://issuu.com/denmarkinsiliconvalley/docs/designing_a_happier_student_life?fr=xKAE9_zU1NQ (Februar 2024)

Dinther, M. V., Dochy, F., & Segers, M. S. (2011). Factors affecting students' self-efficacy in higher education. Educational Research Review, 6, 95-108. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2010.10.003

Djøfs Trivselsalliance. (2023). Trivsel der inspirerer. https://www.djoef.dk/kampagner/djoefs-trivselsalliance (sept. 2024)

Ecclestone, K., & Brunila, K. (2015). Governing emotionally vulnerable subjects and 'therapization' of social justice. Pedagogy, Culture & Society, 23(4), 485-506. https://doi.org/10.1080/14681366.2015.1015152

Epinion (2021). Danmarks Studieundersøgelse, Metodenotat. https://ufm.dk/uddannelse/statistik-og-analyser/dkstudieundersoegelse/metodenotat-studerende-2021.pdf (jan 2022)

Johnsen, R. (2016). Boredom and Organization Studies. Organization Studies, 37(10), 1403-1415. https://doi.org/10.1177/0170840616640849

Katznelson, N., Pless, M., Görlich, A., Graversen, L., & Sørensen, N. B. (2021). Ny udsathed: nuancer i forståelser af psykisk mistrivsel. Nordisk Tidsskrift for Ungdomsforskning. https://doi.org/10.18261/issn.2535-8162-2021-02-01

Luhmann, N. (1996). Die neuzeitlichen Wissenschaften und die Phänomenologie. Picus: Wien.

Nepper Larsen, S. (2016). At ville noget med nogen - filosofiske og samtidskritiske fragmenter om dannelse og pædagogik, Turbine Akademisk.

Parpala, A., Lindblom-Ylonne, S., Komulainen, E., & Entwistle, N. (2013). Assessing students' experiences of teaching-learning environments and approaches to learning: Validation of a questionnaire in different countries and varying contexts. Learning Environments Research, 16(2), 201-215. https://doi.org/10.1007/s10984-013-9128-8

Petersen, E. B., & Sarauw, L. L. (2024). Psychometrics as a performance indicator: new modes of governance of universities? International Journal of Qualitative Studies in Education. https://doi.org/10.1080/09518398.2023.2181460

Petersen, E., & Millei, Z. (2016). Interrupting the Psy-Disciplines in Education. Palgrave Macmillan UK.

https://doi.org/10.1057/978-1-137-51305-2_1

Qvortrup & Wistoft (2024). Trivsel og mistrivsel, Mellem offergørelse og kompetencegørelse, Dafolo.

Rahim, T. (2022) Når mænd græder, sangtekst fra albummet Når sjælen kaster op.

Sarauw, L. L., & Petersen, E. B. (2024). Is the student well-being agenda changing the educational tasks of the university? 1-3. Abstract from 6th Annual PaTHES Conference, Trondheim, Norway.

Sarauw, L. L., & Petersen, E. B. (2023). Trivsel som politisk styringsproblematik: spørgsmål og konsekvenser for universitetspædagogikken. Abstract fra Dansk Universitetspædagogisk Netværks konference 2023, Kolding, Danmark. https://www.tilmeld.dk/dunk23/program

Sarauw, L. L., & Petersen, E. B. (2023b). Pædagogiske perspektiver på trivsel på de videregående uddannelser. Abstract fra Studietrivselskonference 2023, København, Danmark.

Sarauw, L. L., Bengtsen, S. S., & Filippakou, O. (2023). The psychological turn in higher education and the new taxonomy of attitudes and emotions: Denmark as a case study. Policy Futures in Education. https://doi.org/10.1177/14782103231173017

Schmidt. L. H. (2000). Om universitets idé, Rektors talepapir ved indvielsen af Danmarks Pædagogiske Universitet, https://www.dpu.dk/fileadmin/www.dpu.dk/aktuelt/nyheder/nyhed/artikel/om_universitetets_ide/030912111652-amp-type-doc-amp-fname-80_om_universitetets_ide.pdf (februar, 2025)

Zembylas, M. (2021). Against the psychologization of resilience: towards an onto-political theorization of the concept and its implications for higher education. Studies in Higher Education, 1-12. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1711048

Downloads

Publiceret

2025-05-15

Citation/Eksport

Sarauw, L. L. (2025). Trivsel: Kritik af begrebet ingen kan have noget imod. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 20(38). https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.149368