Karrierekursen er sat – en undersøgelse af et projektorienteret praktikforløb i universitetsregi

Forfattere

  • Kristian Raun Thomsen Aarhus Universitet
  • Camilla Bakkær Simonsen
  • Simon Lønbro

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.132422

Resumé

I artiklen diskuteres samspillet mellem uddannelse, studerende og aftagermarked i et projektorienteret praktikforløb på universitetet. Denne undersøgelse tager afsæt i en dokumentanalyse og et fokusgruppeinterview foretaget på kandidatuddannelsen i Idrætsvidenskab ved Aarhus Universitet. Analysen viser god overensstemmelse mellem den viden, de færdigheder og kompetencer (VFK) som de studerende anvender og som praktikpladserne efterspørger. Dog bør der sondres mellem generel VFK, der er fundamental i løsningen af virkelighedsnære arbejdsopgaver, og idrætsspecifik VFK, der værdsættes af praktikvejledere, men ikke opfattes som lige nødvendig på alle arbejdspladser. For at opnå gennemskuelige og afstemte forløb opfordres til øget fokus på dialog og involvering af praktikvejledere, og forslag gives til hvordan strukturelle forhold kan understøtte dette. Når teoretisk kernefaglighed på campus konverteres til nøje struktureret opgaveløsning i praksis, påpeges imidlertid en risiko for umyndiggørelse af de studerende og en desavouering af akademia. Denne må holdes for øje i fremadrettet af- og udvikling af projektorienterede praktikforløb på universiteterne.

Forfatterbiografier

Camilla Bakkær Simonsen

2. forfatter

Simon Lønbro

Sidste forfatter

Referencer

Aarhus Universitet. (2021). Aarhus Universitet Strategi 2025. https://www.au.dk/om/profil/strategi

Bowen, G. A. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027

Christensen, M. K., Henriksen, J., Thomsen, K. R., Lund, O., & Mørcke, A. M. (2017). Positioning health professional identity: On-campus training and work-based learning. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 7(3), 275-289. https://doi.org/10.1108/HESWBL-01-2017-0004

DKUni. (2017). Projektorienterede forløb - brobygning mellem universitet og virksomhed. https://ufm.dk/publikationer/2017/projektorienterede-forlob-brobygning-mellem-universitet-og-virksomhed

Eisenmann, J. (2017). Translational Gap between Laboratory and Playing Field: New Era to Solve Old Problems in Sports Science. Translational Journal of the ACSM, 2, 37-43.

Forrier, A., & Sels, L. (2003). The concept employability: a complex mosaic. International Journal of Human Resources Development and Management, 3(2), 102-124. https://doi.org/10.1504/IJHRDM.2003.002414

Halkier, B. (2015). Fokusgrupper. In L. Brinkmann, S. og Tanggaard (Ed.), Kvalitative Metoder - en grundbog (2. udgave, pp. 137-152). Hans Reitzels Forlag.

Haruna, R., & Kamin, Y. bin. (2019). Application of work-based learning model in technical and vocational education: a systematic review. Education, Sustainability And Society, 2(4), 01-04. https://doi.org/10.26480/ess.04.2019.01.04

Jakobsen, M. L. (2012). Kvalitativ analyse: Kodning. In R. K. Lotte Bøgh Andersen, Kasper Møller Hansen (Ed.), Metoder i statskundskab (pp. 137-187). Hans Reitzels Forlag.

Jung, J. (2022). Working to learn and learning to work: research on higher education and the world of work, 41(1), 92-106. https://doi.org/10.1080/07294360.2021.2002274

Klindt, MP; Friis-Nielsen, C; Ørum, A. B. (2021). Nye veje for universiteternes employability-indsats. Samfundsøkonomen, 3, 51-62.

Mayring, P. (2000). Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 1(2). https://doi.org/10.17169/FQS-1.2.1089

McQuaid, R. W., & Lindsay, C. (2005). The concept of employability. Urban Studies, 42(2), 197-219. https://doi.org/10.1080/0042098042000316100

Mørcke, A. M., Thomsen, K. R., Henriksen, J., Lund, O., & Christensen, M. K. (2015). En sammenlignende undersøgelse af praktikforløb og færdighedstræning i tre videregående uddannelser. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 10(18), 51-65. https://doi.org/10.7146/dut.v10i18.16775

Verhagen, E., Voogt, N., Bruinsma, A., & Finch, C. F. (2014). A knowledge transfer scheme to bridge the gap between science and practice: An integration of existing research frameworks into a tool for practice. British Journal of Sports Medicine, 48(8), 698-701. https://doi.org/10.1136/bjsports-2013-092241

www.au.dk (2022). Samarbejde med studerende. https://www.au.dk/samarbejde/samarbejde-med-studerende

www.dr.dk. (2022). www.dr.dk. https://www.dr.dk/nyheder/politik/fremdriftsreform-uddannelsesloft-og-hurtigstartsbonus-de-stoerste-aendringer-naar-du

www.health.au.dk. (2022). Human First. Www.Health.Au.Dk https://health.au.dk/samarbejde/human-first

www.ufm.dk. (2022a). www.ufm.dk. https://ufm.dk/uddannelse/videregaende uddannelse/institutionstilskud/nyt-bevillingssystem-for-de-videregaende-uddannelser

www.ufm.dk. (2022b). www.ufm.dk. https://ufm.dk/uddannelse/videregaende uddannelse/dimensionering/ledighedsbaseret-dimensionering

www.ufm.dk. (2022c). www.ufm.dk. Begreber. https://ufm.dk/uddannelse/anerkendelse-og-dokumentation/dokumentation/kvalifikationsrammer/begreber

www.ufm.dk. (2022d). www.ufm.dk. https://ufm.dk/uddannelse/anerkendelse-og-dokumentation/dokumentation/kvalifikationsrammer/andre/dk-videregaaende

Yorke, M. (2004). Employability in the Undergraduate Curriculum: some student perspectives. European Journal of Education, 39(4), 409-427. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2004.00194.x

Yorke, M., Enhancing Student Employability Co-ordination Team., & Higher Education Academy (Great Britain). (2006). Employability in higher education : what it is - what it is not. 20.

Downloads

Publiceret

2022-06-13

Citation/Eksport

Thomsen, K. R., Simonsen, C. B., & Lønbro, S. . (2022). Karrierekursen er sat – en undersøgelse af et projektorienteret praktikforløb i universitetsregi. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(32), 3–21. https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.132422