Refleksionsdagbogen som en intervention mod præstationsangst: et blik på en uddannelsesskole

Forfattere

  • Mark Thornberg UCL i Odense og Jelling

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.129207

Resumé

Refleksionsdagbogen er en intervention, der skal forebygge præstationsangst ved skriftlige prøver. I første fase designes indholdselementer til en portfolio ud fra en faglig hypotese. I anden fase afprøves indholdselementerne i praksis. Refleksioner over brug af indholdet samles i en refleksionsdagbog, og refleksionsdagbogen revideres efterfølgende med de faglige hypoteser, forfatteren udforsker. I revisionsprocessen inddrages faglitteratur, og resultaterne på revisionen kan renskrives til brug i en akademisk sammenhæng. Interventionen blev brugt til at uddanne engelsklærere på læreruddannelsen, og resultatet viste en forbedring på 40 % i antallet af studerende, som gennemførte deres 1.-årsprøve. Artiklen bygger på en eksplorativ analyse af deltagernes udvikling af deres professionsdidaktiske literacy og fremmedsproglige fluency i løbet af en praktikperiode på to måneder. Undersøgelsen fokuserer på beskrivelser af succes og frustration med undervisningen og identificerer tre typiske udviklingsmønstre bag følelserne: didaktikeren, pædagogen og forskeren.

Referencer

Biggs, J. (1996). Enhancing teaching through constructive alignment. Higher Education, 32(3), 347-364. https://doi.org/10.1007/BF00138871

Biggs, J. (1999). What the student does: Teaching for enhanced learning. Higher Education Research & Development, 18(1), 57-75. https://doi-org.proxy1-bib.sdu.dk/10.1080/0729436990180105

Biggs, J. & Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at university (4th ed.). Maidenhead: McGraw-Hill.

Brodersen, P. (2020). Undervisning. In P. Brodersen, P. F. Laursen, K. Agergaard et al. (Eds.), God og effektiv undervisning (4th ed.). København: Hans Reitzels Forlag.

Bruntt, K. L. & Bryanne, U. (2014). Handbook for language detectives. Copenhagen: Samfundslitteratur.

Børne- og Undervisningsministeriet (2019). Engelsk fælles mål. https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_FællesMål_Engelsk.pdf

Børne- og Undervisningsministeriet (2021). Bekendtgørelse af lov om folkeskolen. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1887

Dale, E. L. (1998). Pædagogik og professionalitet. Aarhus: Forlaget Klim.

Dewey, J. (1896). The reflex arc concept in psychology. The Psychological Review, 3(4), 357-370. https://doi.org/10.1037/h0070405

Dewey, J. (1910). The postulate of immediate empiricism. In The Influence of Darwin on Philosophy and Other Essays (pp. 226-241). New York: Henry Holt and Company. https://doi.org/10.5962/bhl.title.17966

Dysthe, O. & Engelsen, K. S. (2004). Portfolios and assessment in teacher education in Norway: A theory-based discussion of different models in two sites. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(2), 239-258. https://doi.org/10.1080/0260293042000188500

Gibbons, P. (2015). Scaffolding language, scaffolding learning. Portsmouth, NH: Heinemann.

Gonzales, S. (2021, Feb 12). Justin Timberlake apologizes to Britney Spears and Janet Jackson. CNN. https://www.nytimes.com/2021/02/12/arts/music/justin-timberlake-statement-britney-spears.html.

Hattie, J. (2012). Synlig læring - for lærere. Frederikshavn: Dafolo.

Hermann, K. J. & Bager-Elsborg, A. (2018). Når forberedelse er en pligt, og undervisningen er et privilegium. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 24, 1-18. https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96841

Jou, Y. (2019). Scaffolding L2 writers' metacognitive awareness of voice in article reviews: A case study of SFL-based pedagogy. Journal of English for Academic Purposes, 41, 1-16. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2019.100770

Krashen, S. (1982). Principles and practice in second language acquisition. New York: Pergamon Press.

Larsen-Freeman, D. & Anderson, M. (2011). Techniques & principles in language teaching. Oxford: Oxford University Press.

Laursen, P. F. (2020). Autoritet gennem faglighed. In P. Brodersen, P. F. Laursen, C. F. Nielsen et al. (Eds.), Læreren som autoritet. København: Hans Reitzels Forlag.

Lo, Y. Y. & Jeong, H. (2018). Impact of genre-based pedagogy on students' academic literacy development in Content and Language Integrated Learning (CLIL). Linguistics and Education, 47, 36-46. https://doi.org/10.1016/j.linged.2018.08.001

Mahan, K. R., Brevik, L. M. & Ødegaard, M. (2021). Characterizing CLIL teaching: New insights from a lower secondary classroom. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 24(3), 401-418. https://doi.org/10.1080/13670050.2018.1472206

Mead, G. H. (1934). Mind, self and society. Chicago: Chicago University Press.

Mori, M. (2017). Using the appraisal framework to analyze source use in essays. Functional Linguistics, 4(11), 1-22. https://doi.org/10.1186/s40554-017-0046-4

Nation, P. (2017). How vocabulary is learned. Indonesian Journal of English Language Teaching, 12(1), 1-14. https://doi.org/10.25170/ijelt.v12i1.1458

Oettingen, A. v. (2016). Almen didaktik: Mellem normativitet og evidens. København: Hans Reitzels Forlag.

Orbesen, L. (2021). Drop feedback: Det skader mere end det gavner. Finans. https://finans.dk/debat/ECE13366525/drop-feedback-det-skader-mere-end-det-gavner

Parkinson, J., Demecheleer, M. & Mackay, J. (2017). Writing like a builder: Acquiring a professional genre in a pedagogical setting. English for Specific Purposes, 46, 29-44. https://doi.org/10.1016/j.esp.2016.12.003

Plauborg, H., Andersen, J. V., Ingerslev, G. H. et al. (2010). Læreren som leder - Klasseledelse i folkeskole og gymnasium. Copenhagen: Hanz Reitzels Forlag.

Potter, J. & Wetherell, M. (1987). Discourse and social psychology: Beyond attitudes and behavior. London/Thousand Oaks: Sage Publications.

Schlüntz, D. (2016). Auditmetoden. In S. Glasam, G. R. Hansen & S. Pjengaard (Eds.), Bachelorprojekter inden for det pædagogiske område (pp. 364-384). København: Hans Reitzels Forlag.

Tetler, S., Baltzer, K., Ulvseth, H. et al. (2014). Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik i 5. klasse: Med fokus på elever med særlige behov (Vol. 1). Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. https://doi.org/10.7146/aul.47.33

Tvede, I. (2019, June 25). Studerende retter massiv kritik mod læreruddannelsen: Mangler en tredjedel undervisning. Fyens Stiftstidende. https://fyens.dk/artikel/studerende-retter-massiv-kritik-modul%C3%A6reruddannelsen-mangler-en-tredjedel-undervisning

UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (2019). Studieordningen 2019 - Læreruddannelsen: Moduloversigt. https://esdhweb.ucl.dk/D19-1274579.pdf

Uddannelses- og Forskningsministeriet (2015). Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2015/1068

Undervisningsministeriet (2017). Engelsk B. Hf-læreplaner 2017. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym laereplaner-2017/hf/engelsk-b-toaarigt-hf-august-2017.pdf

Vygotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard: Harvard University Press.

Downloads

Publiceret

2022-06-13

Citation/Eksport

Thornberg, M. (2022). Refleksionsdagbogen som en intervention mod præstationsangst: et blik på en uddannelsesskole. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(32), 22–36. https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.129207