Udvikling af studerendes selvstændighed: Stilladsering i bachelorvejledning

  • Kristina Bakkær Simonsen Aarhus Universitet
  • Gitte Wichmann-Hansen

Resumé

I denne artikel undersøger vi hvordan studerendes selvstændighed kan opøves i
forbindelse med opgaveskrivning. Vi tager afsæt i en teoretisk skelnen mellem
selvstændighed i processen og i produktet og argumenterer for, at sidstnævnte kan og bør trænes undervejs i et opgaveforløb, så de studerende gradvist opnår øget
sikkerhed i videnskabelige formidling. Datagrundlaget er en empirisk case, der indeholder dels en redegørelse for et konkret bacheloropgaveforløb på en samfundsvidenskabelig uddannelse, dels en analyse af forløbets resultater i form af skriftlige evalueringsdata, karakterdata og vejlederens egne observationer. Analysen viser, at vejledere kan fremme progression i studerendes selvstændighed gennem stilladsering, dvs. ved tidligt, gradvist og systematisk at indarbejde forskellige støttende aktiviteter som skriveøvelser, peer-feedback og kollektiv vejledning. Samlet skærper aktiviteterne de studerendes blik på videnskabelige genrekrav og afmonterer dermed meget af den usikkerhed, som de kan have omkring produktkravene til en selvstændig opgave. Resultatet er større mod på opgaveprocessen og højere kvalitet i de endelige produkter.

Publiceret
2019-10-04
Citation/Eksport
Simonsen, K., & Wichmann-Hansen, G. (2019). Udvikling af studerendes selvstændighed: Stilladsering i bachelorvejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 15(27), 136-154. Hentet fra https://tidsskrift.dk/dut/article/view/111028
Sektion
Videnskabelig artikel