Faglighed, mening og ambivalens i prekært akademisk arbejde
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfa.v20i1.108182Abstract
I de senere år har 'prekarisering' været diskuteret som begreb til at beskrive en stigende usikkerhed i arbejdet. Prekarisering er især blevet beskrevet i relation til lavt kvalificeret arbejde, men prekariseringstendenser omfatter i stigende grad også akademisk arbejde. I denne artikel præsenteres de første resultater fra en kvalitativ undersøgelse af akademikeres muligheder for at opleve og skabe mening i prekært arbejde med særligt fokus på, hvilken rolle forestillinger om faglighed spiller i den sammenhæng. I undersøgelsen viser deltagernes oplevelser af prekært akademisk arbejde sig at være både meget forskellige og ofte individuelt modsætningsfyldte. Samtidig viser deltagernes forskellige forestillinger om faglighed sig centrale for at forstå, hvordan disse meget forskellige måder prekære arbejdsforhold opleves og håndteres subjektivt.Downloads
Published
2018-03-01
How to Cite
Jakobsen, A. . (2018). Faglighed, mening og ambivalens i prekært akademisk arbejde. Tidsskrift for Arbejdsliv, 20(1), 30–46. https://doi.org/10.7146/tfa.v20i1.108182
Issue
Section
Artikler
License
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).