Kerneopgaven på dagsordenen

konstruktive eller vildfarne dialoger

Forfattere

  • Maja Sasser
  • Ole H. Sørensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v19i1.109079

Resumé

Kerneopgaven er blevet et populært begreb blandt danske arbejdsmiljøforskere og – praktikere. Begrebet er i Danmark blandt andet blevet konceptualiseret som en del af teoretiseringen af virksomhedens sociale kapital. Dele af konsulent- og ledelseslitteraturen beskriver, hvordan forskellige forståelser af kerneopgaven kan være årsag til samarbejdsproblemer, og arbejdspladser tilbydes derfor værktøjer og metoder til at skabe fælles forståelse af kerneopgaven som et element i at forbedre samarbejdsevnen. Disse metoder og værtøjer bygger på den antagelse, at en medarbejders forestilling om kerneopgaven guider vedkommendes arbejdspraksis, således at etableringen af en fælles forståelse af kerneopgaven blandt medarbejdere kan skabe en fælles handlingshorisont. I artiklen sættes spørgsmålstegn ved, hvorvidt kerneopgavebegrebet er velegnet til at temasætte medarbejdernes forestillinger om, hvad der er vigtigt at gøre i arbejdet og hvorfor. I artiklen undersøges et konkret forsøg på at skabe dialog om kerneopgaven. På baggrund heraf diskuteres det, hvilke potentialer kerneopgavebegrebet har i forhold til at skabe dialog om medarbejdernes forskellige handlepraksisser og perspektiver på arbejdet.

Downloads

Publiceret

2017-02-01

Citation/Eksport

Sasser, M., & Sørensen, O. H. (2017). Kerneopgaven på dagsordenen: konstruktive eller vildfarne dialoger. Tidsskrift for Arbejdsliv, 19(1), 78–93. https://doi.org/10.7146/tfa.v19i1.109079