Ældreplejens image i en rekrutterings- og omsorgskrise
– en diskursanalyse af folkeskoleelevers artikulationer af social- og sundhedsassistenters arbejdsopgaver, arbejdsvilkår og kompetencer
Nøgleord:
Diskurs, Rekrutteringsudfordringer, Omsorgskrise, Folkeskoleelever, Ældrepleje, ImageResumé
I den aktuelle omsorgskrise er der store udfordringer med rekruttering til ældreplejen – ikke mindst af social- og sundhedsmedarbejdere, som udgør den største faggruppe. Nyere undersøgelser indikerer, at det skyldes et negativt image af social- og sundhedsfagene. Få – hvis nogen – har dog foretaget undersøgelser blandt potentielle rekrutteringsmålgrupper om baggrunden for udfordringerne. Formålet med denne artikel er derfor at analysere og diskutere, hvordan udskolingselever sprogligt fremstiller social- og sundhedsassistenter som fag. På baggrund af fokusgruppeinterview med 9.-klasseselever i tre folkeskoler foretager vi en Laclau & Mouffe-inspireret diskursanalyse af deres fremstillinger af social- og sundhedsassistenter. Analysen viser, at eleverne praktiserer en italesættelse af social- og sundhedsassistenter, som reducerer faget til et beskidt plejefag. Et fag, som eleverne ikke finder attraktivt. Centralt i elevernes forståelser af social- og sundhedsassistenter som faggruppe er udtrykket ”tørre røv”, som fungerer som et sprogligt referencepunkt i deres artikulationer. Analysen viser dog tilstedeværelsen af konkurrerende forståelser af social- og sundhedsassistentens fag og arbejde, hvori eleverne betoner social- og sundhedsassistentfaget som et samfundsmæssigt vigtigt og relevant arbejde. Artiklen peger på et behov for at ændre diskursen omkring social- og sundhedsfagene, således at den stigmatisering og marginalisering, der traditionelt har været knyttet til omsorgsarbejde, ikke reproduceres mellem de unge mennesker. Det vil givetvis styrke fagenes image og herigennem mulighederne for at rekruttere unge til social- og sundhedsuddannelserne.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Forfatteren og tidsskriftet i samarbejde
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).