Oversættelse i forandring: GenAI, MT og praksisnær undervisning på videregående uddannelser
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.158777Keywords:
Engelsk oversættelse, sprogundervisningAbstract
Inden for de senere år har oversættelsesundervisningen på Københavns Universitet (KU) forsøgt at tilpasse sig nye sprogteknologiske virkeligheder, og den har styrket fokus på muligheder og faldbruger i brugen af generativ kunstig intelligens (GenAI), maskinoversættelse (MT) og oversættelsesteknologi i bred forstand, dog stadig uden fuldt ud at afspejle professionelle arbejdsprocesser. Denne artikel præsenterer et praksisbaseret casestudie fra oversættelsesundervisningen på engelskfaget på KU. Med afsæt i det Humanistiske Fakultets målplan for 2025-2028, hvor kunstig intelligens (AI) i uddannelserne fremover skal stå centralt, udvikles et nyt undervisnings- og udprøvningsforløb, der skal ruste de studerende til at håndtere autentiske oversættelsesopgaver med brug af GenAI, MT og anden oversættelsesteknologi.
References
Briva-Iglesias, V., og O’Brien, S. (2022). The Language Engineer: A Transversal, Emerging Role for the Automation Age. Quaderns de Filologia - Estudis Lingüístics. https://doi.org/10.7203/qf.0.24622
Bundgaard, K., og Christensen, T. P. (2023). Machine translation literacy: Maskinoversættelse i fremmedsprogsundervisningen på videregående uddannelser. Sprogforum, 29(76), 93-102. https://doi.org/10.7146/spr.v29i76.138185
European Commission. (2022). European Master’s in Translation Competence Framework 2022. Directorate-General for Translation. https://commission.europa.eu/news-and-media/news/updated-version-emt-competence-framework-now-available-2022-10-21_en
Krüger, R. (2024). Outline of an Artificial Intelligence Literacy Framework for Translation, Interpreting and Specialised Communication. Lublin Studies in Modern Languages and Literature, 48(3). https://doi.org/10.17951/lsmll.2024.48.3.11-23
Long, D., og Magerko, B. (2020). What is AI literacy? Competencies and design considerations. In R. Bernhaupt, F. Mueller, D. Verweij, and J. Andres (Eds.), CHI '20: Proceedings of the 2020 CHI conference on human factors in computing systems. Association for Computing Machinery, 1–16. https://doi.org/10.1145/3313831.3376727
O’Brien S., og Ehrensberger-Dow, M. (2020). MT Literacy – A cognitive view. Translation, Cognition & Behavior, 3(2), 145-164.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.