Flersproget lyrik - faglige og personlige stemmer i klasserummet

Authors

  • Katrine Højbjerg Jacobsen Læser og forfatter
  • Mia Kullegaard Brun

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v31i80.152720

Abstract

Denne artikel sætter fokus på flersproget lyrik i undervisningen i Dansk som andetsprog på HF og et mere helhedsorienteret syn på kursisterne. Claire Kramsch og hendes multilingual subject udgør det teoretiske afsæt med et særligt fokus på at give kursisterne mulighed for at træde frem som hele mennesker. Artiklen undersøger, hvad der sker i klasserummet og i kursisterne, når de bringer deres faglige og personlige stemmer i spil i samtaler med lyrik, der rummer flersprogede og flerkulturelle stemmer. 

References

Brun, M. og Jacobsen, K. (2024). Hvert ord skal betyde noget: Flersproget og flerkulturel lyrik i samtale kursisternes faglige og personlige stemmer. [Upubliceret masteropgave]. Aarhus Universitet (DPU).

Elmi, A. (2023). Barbar [Tavshedens objekt], Gyldendal.

Garcia, O. og Wei, l. (2014). Translanguaging. Language, Bilingualism and Education. Palgrave MacMillan. https://doi.org/10.1057/9781137385765

Holland, K og Mongillo, M. (2016). Elementary Teachers’ Perspectives on the Use of Multicultural Literature, Language and Literacy. Vol. 18. Nr. 3. https://doi.org/10.20360/G2MP4G

Khiljee, N. (2020). Kære søster. Lindhardt & Ringhof.

Kramsch, C. (2009). The Multilingual Subject. What Foreign Language Learners Say about their Experience and Why it Matters. Oxford University Press.

Kramsch, C. (2012). Authenticity and Legitimacy in Multilingual Second Language Acquisition (SLA). YouTube, https://youtu.be/VHxxpdc2PoE?si=a6vtD246rwTPwDVB

Mansour, N. (2020). Multikulturel litteratur i danskfaget. Kulturer, læsemåder og litterær inklusion. Ph.d.- afhandling. Aarhus Universitet. https://www.ucviden.dk/da/publications/multikulturel-litteratur-i-danskfaget-kulturer-l%C3%A6sem%C3%A5der-og-litte-2

Downloads

Published

2025-08-22

How to Cite

Højbjerg Jacobsen, K., & Kullegaard Brun, M. (2025). Flersproget lyrik - faglige og personlige stemmer i klasserummet. Sprogforum, 31(80), 36–41. https://doi.org/10.7146/spr.v31i80.152720