Flersproget lyrik - faglige og personlige stemmer i klasserummet
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v31i80.152720Resumé
Denne artikel sætter fokus på flersproget lyrik i undervisningen i Dansk som andetsprog på HF og et mere helhedsorienteret syn på kursisterne. Claire Kramsch og hendes multilingual subject udgør det teoretiske afsæt med et særligt fokus på at give kursisterne mulighed for at træde frem som hele mennesker. Artiklen undersøger, hvad der sker i klasserummet og i kursisterne, når de bringer deres faglige og personlige stemmer i spil i samtaler med lyrik, der rummer flersprogede og flerkulturelle stemmer.
Referencer
Brun, M. og Jacobsen, K. (2024). Hvert ord skal betyde noget: Flersproget og flerkulturel lyrik i samtale kursisternes faglige og personlige stemmer. [Upubliceret masteropgave]. Aarhus Universitet (DPU).
Elmi, A. (2023). Barbar [Tavshedens objekt], Gyldendal.
Garcia, O. og Wei, l. (2014). Translanguaging. Language, Bilingualism and Education. Palgrave MacMillan. https://doi.org/10.1057/9781137385765
Holland, K og Mongillo, M. (2016). Elementary Teachers’ Perspectives on the Use of Multicultural Literature, Language and Literacy. Vol. 18. Nr. 3. https://doi.org/10.20360/G2MP4G
Khiljee, N. (2020). Kære søster. Lindhardt & Ringhof.
Kramsch, C. (2009). The Multilingual Subject. What Foreign Language Learners Say about their Experience and Why it Matters. Oxford University Press.
Kramsch, C. (2012). Authenticity and Legitimacy in Multilingual Second Language Acquisition (SLA). YouTube, https://youtu.be/VHxxpdc2PoE?si=a6vtD246rwTPwDVB
Mansour, N. (2020). Multikulturel litteratur i danskfaget. Kulturer, læsemåder og litterær inklusion. Ph.d.- afhandling. Aarhus Universitet. https://www.ucviden.dk/da/publications/multikulturel-litteratur-i-danskfaget-kulturer-l%C3%A6sem%C3%A5der-og-litte-2
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.