Analoge og digitale hjælpemidler i tilegnelse af mundtlighed i fransk?
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145856Abstract
I artiklen Analoge og digitale hjælpemidler i tilegnelse af mundtlighed i fransk? fortæller Hilde Eslau Blinkenberg og Janne Mikkonen om et aktionslæringsforløb på to franskhold på hhv. STX og HHX. Formålet var at undersøge om eleverne opnåede øget tillid til deres egen formåen i mundtligt fransk hvis de, i forbindelse med task-baseret undervisning, arbejdede analogt frem for digitalt. De elever der ikke brugte digitale hjælpemidler (online grammatikker, Quizlet m.m.), så ud til i højere grad at få konsolideret deres almene ordforråd, og de så ud til at udvise større risikovillighed i samtaler.
References
Bandura, A. (1997): Self-efficacy: The Exercise of Control. New York: W.H. Freemann.
Blinkenberg, H. E., Mikkonen, J. (2023). Analoge og digitale hjælpemidler - hvilken rolle spiller de i tilegnelse af mundtlighed? Masteropgave i Fremmedsprogsdidaktik, Københavns Universitet.
Bygate, M. (1998): Theoretical perspectives on Speaking, Annual review of Applied Linguistics, Cambridge University Press 1998, 20-42. https://doi.org/10.1017/S0267190500003469
Cervantes, I.M. (2013): The role of risk-taking behavior in the Development of Speaking Skills. I ESL Classrooms, Revista de Lenguas Modernas 19, 421-435
Dimova, S. (2020): Mundtlighed i et testperspektiv. Sprogforum 70, 39-46. https://doi.org/10.7146/spr.v26i70.131611
Ellis, R. (2003): Task-based Language Learning and Teaching. Oxford: Oxford University Press.
Henriksen, B. (2014) Mundtlig sprogproduktion. I: Leth-Andersen, H. m.fl. (red.), Fremmedsprog i gymnasiet (s.103-114). Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Mercer, S., Dörnyei, Z. (2020): Engaging Language Learners in Contemporary Classrooms. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009024563
Pedersen, M.S. (2019). Taskbaseret kommunikativ sprogundervisning. I Gregersen, A.S., (red.) Sprogfag i forandring - pædagogik og praksis, 3. udg. (s. 55-78). Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Shehadeh, A. (2005). Task-based language Learning and Teaching: Theories and Applications. I: Edwards, C., Willis, J., (red.): Teachers exploring tasks in English Language Teaching. (s.13-30). New York: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230522961_2
Stæhr, L.S. (2019) Ordforrådstilegnelse - fundament for kommunikativ kompetence. I Gregersen, A.S., (red.) Sprogfag i forandring - pædagogik og praksis, 3. udg. (s. 169-200). Frederiksberg: Samfundslitteratur.
UVM (2017).
Læreplan fransk fortsættersprog B – stx 2017. fransk-fortsaettersprog-b-stx-august-2017.pdf (uvm.dk)
Lærerplan fransk fortsættersprog B – hhx 2017
fransk-fortsaettersprog-b-hhx-august-2017.pdf (uvm.dk)
Begge links hentet august 2023
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.