Studerendes informationskompetence – om samarbejder mellem universitetsbibliotekarer og universitetsundervisere
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v27i72.132082References
ACRL (2014). Information literacy competency standards for higher education. Association of College and Research Libraries (ACRL).
Andersen, H.L. (2009). Introduktion: Informationskompetence – læring og metode I: Andersen, H.L. (red.), Informationskompetence i udvikling. Arbejdspapirer fra Center for Undervisningsudvikling. Aarhus: Aarhus Universitet.
Andersen, L.K. (2020). Tværsproglighedens veje: Om sproglig bevidsthed, tværsproglighed og didaktisk forandringsarbejde i en folkeskolekontekst. Ph.d.-afhandling. Aarhus: Aarhus Universitet, DPU.
Andreasen, L.B., Jørgensen, L. & Lerche Nielsen, J. (2007). Udvikling af informationskompetence i problembaserede læreprocesser. I: Rosenstand, M., Harbo, K. & Birch Andreasen, L. (red.), Fra information til læring: Bibliotek og uddannelse i videnssamfundet (s. 75-89). DEFF
Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (2020). Interviewet: samtalen som forskningsmetode. I: Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.), Kvalitative metoder. En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag.
Bønløkke, M., Kobow, E. & Kristensen, A.K. (2015). Informationskompetence, en opgave for bibliotek og uddannelse i fællesskab. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 10(19), 72-84.
Catts, R. & Lau, J. (red.) (2008). Towards Information Literacy Indicators. Framework Paper. Paris: UNESCO.
Caviglia, F. & Dalsgaard, C. (2020). Introduktion til digitale kompetenceområder. Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier. Aarhus: Aarhus Universitet.
Engerer, V. & Thestrup, J.B. (2009). Informationskompetence på biblioteket, på universitetet og imellem. I: Andersen, H.L. (red.), Informationskompetence i udvikling. Arbejdspapirer fra Center for Undervisningsudvikling. Aarhus: Aarhus Universitet.
Friedrichsen, A. (2009). Sprogpædagogik på Danmarks Pædagogiske Bibliotek – status og nye initiativer. Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 15(45), 8-15.
Henderson, M., Selwyn, N. & Aston, R. (2017). What works and why? Student perceptions of ‘useful’ digital technology in university teaching and learning. Studies in Higher Education, 42(8), 1567-1579.
Holm, C., Schreiber, T., Tønnesen, P.H. & Friedrichsen, A. (2010). Informationskompetence i gymnasiet – et debatoplæg. Aarhus: DPU, Aarhus Universitet.
Holmen, A. & Risager, K. (2018). Det flersprogede danske universitet. I: Christensen, T.K. (red.), Dansk til det 21. århundrede – sprog og samfund (s. 153-170). København: U Press.
Overgaard, C. & Grundsøe, M.B. (2014). Fokus på informationskompetence i et tværfagligt læringsmiljø – et empirisk studie af læringseffekter og studenterperspektiver. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 9(16), 124-143.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.