Analoge og digitale hjælpemidler i tilegnelse af mundtlighed i fransk?

Forfattere

  • Hilde Eslau Blinkenberg Virum Gymnasium
  • Janne Mikkonen Niels Brock

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145856

Resumé

 I artiklen Analoge og digitale hjælpemidler i tilegnelse af mundtlighed i fransk? fortæller Hilde Eslau Blinkenberg og Janne Mikkonen om et aktionslæringsforløb på to franskhold på hhv. STX og HHX. Formålet var at undersøge om eleverne opnåede øget tillid til deres egen formåen i mundtligt fransk hvis de, i forbindelse med task-baseret undervisning, arbejdede analogt frem for digitalt. De elever der ikke brugte digitale hjælpemidler (online grammatikker, Quizlet m.m.), så ud til i højere grad at få konsolideret deres almene ordforråd, og de så ud til at udvise større risikovillighed i samtaler.

Forfatterbiografier

Hilde Eslau Blinkenberg , Virum Gymnasium

Cand. mag i engelsk og fransk, Master i fremmedsprogsdidaktik 

Underviser på Virum Gymnasium

Janne Mikkonen , Niels Brock

Cand.ling.merc i fransk, Master i fremmedsprogsdidaktik

Lektor på Niels Brock

Referencer

Bandura, A. (1997): Self-efficacy: The Exercise of Control. New York: W.H. Freemann.

Blinkenberg, H. E., Mikkonen, J. (2023). Analoge og digitale hjælpemidler - hvilken rolle spiller de i tilegnelse af mundtlighed? Masteropgave i Fremmedsprogsdidaktik, Københavns Universitet.

Bygate, M. (1998): Theoretical perspectives on Speaking, Annual review of Applied Linguistics, Cambridge University Press 1998, 20-42. https://doi.org/10.1017/S0267190500003469

Cervantes, I.M. (2013): The role of risk-taking behavior in the Development of Speaking Skills. I ESL Classrooms, Revista de Lenguas Modernas 19, 421-435

Dimova, S. (2020): Mundtlighed i et testperspektiv. Sprogforum 70, 39-46. https://doi.org/10.7146/spr.v26i70.131611

Ellis, R. (2003): Task-based Language Learning and Teaching. Oxford: Oxford University Press.

Henriksen, B. (2014) Mundtlig sprogproduktion. I: Leth-Andersen, H. m.fl. (red.), Fremmedsprog i gymnasiet (s.103-114). Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Mercer, S., Dörnyei, Z. (2020): Engaging Language Learners in Contemporary Classrooms. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009024563

Pedersen, M.S. (2019). Taskbaseret kommunikativ sprogundervisning. I Gregersen, A.S., (red.) Sprogfag i forandring - pædagogik og praksis, 3. udg. (s. 55-78). Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Shehadeh, A. (2005). Task-based language Learning and Teaching: Theories and Applications. I: Edwards, C., Willis, J., (red.): Teachers exploring tasks in English Language Teaching. (s.13-30). New York: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230522961_2

Stæhr, L.S. (2019) Ordforrådstilegnelse - fundament for kommunikativ kompetence. I Gregersen, A.S., (red.) Sprogfag i forandring - pædagogik og praksis, 3. udg. (s. 169-200). Frederiksberg: Samfundslitteratur.

UVM (2017).

Læreplan fransk fortsættersprog B – stx 2017. fransk-fortsaettersprog-b-stx-august-2017.pdf (uvm.dk)

Lærerplan fransk fortsættersprog B – hhx 2017

fransk-fortsaettersprog-b-hhx-august-2017.pdf (uvm.dk)

Begge links hentet august 2023

Downloads

Publiceret

2024-08-26

Citation/Eksport

Eslau Blinkenberg , H., & Mikkonen , J. (2024). Analoge og digitale hjælpemidler i tilegnelse af mundtlighed i fransk?. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 30(1), 47–52. https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145856

Nummer

Sektion

Artikler