Samarbejde mellem fransk og samfundsfag i gymnasiet

en metode til at øge elevernes motivation og styrke deres interkulturelle kompetence

Forfattere

  • Christine Léturgie
  • Henriette Bisgaard Dittmer
  • Maria Kindt

Referencer

Andersen, H.L. (2014). Alle fag er sprogfag. I: Andersen, H.L., Fernández, S.S., Fristrup, D. & Henriksen, B. (red.), Fremmedsprog i gymnasiet – teori, praksis og udsyn (s. 237-244). Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Andersen, H.L., S.S. Fernández, D. Fristrup & B. Henriksen (red.) (2014). Fremmedsprog i gymnasiet – teori, praksis og udsyn. Samfundslitteratur.

Andersen, M.S. & Verstraete-Hansen, L. (2014). Interkulturel kompetence. I: Andersen, H.L., Fernández, S.S., Fristrup, D. & Henriksen, B. (red.), Fremmedsprog i gymnasiet – teori, praksis og udsyn (s. 219-230). Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Ball, P., Kelly, K. & Clegg, J. (2016). Putting CLIL into practice. Oxford: Oxford University Press.

Byram, M. (2000). Evaluering af interkulturel kompetence. Sprogforum, 6 (18), 8-13.

Børne- og Undervisningsministeriet (2017). Fransk Begyndersprog/Fortsættersprog A – stx, august 2017. Lokaliseret på uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-oglaereplaner/laereplaner-2017/stxlaereplaner-2017.

Dörnyei, Z. & Csizér, K. (1998). Ten commandments for motivating language learners: Results of an empirical study. Language Teaching Research, 2 (3), 203-229.

EVA, Danmarks Evalueringsinstitut (2021). Inspiration til fagligt samspil på stx. Lokaliseret på eva.dk/sites/eva/files/2021-07/inspiration-tilfagligt-samspil.pdf

Hobel, P., Christensen, T.S. & Høegh, T. (2018). Hvordan opfatter elever og lærere fagligt samspil? Gymnasieforskning. Lokaliseret på gymnasieforskning.dk/wpcontent/uploads/2019/04/GP20-26-30.pdf

Hütters, C. (2016). Sprogfagene i gymnasiet fra 2005 til nu. Gymnasieforskning. Lokaliseret på gymnasieforskning.dk/sprogfagene-gymnasiet-2005/

Insee, Institut national de la statistique et des études économiques. Lokaliseret på insee. fr/fr/accueil

Risager, K. (2000). Lærerens interkulturelle kompetence. Sprogforum, 6 (18), 14-20.

Vinther, J. (2014). Motivation. I: Andersen, H.L., Fernández, S.S., Fristrup, D. & Henriksen, B. (red.), Fremmedsprog i gymnasiet – teori, praksis og udsyn (s. 83-93). Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Publiceret

2023-06-19

Citation/Eksport

Léturgie, C., Bisgaard Dittmer, H., & Kindt, M. (2023). Samarbejde mellem fransk og samfundsfag i gymnasiet: en metode til at øge elevernes motivation og styrke deres interkulturelle kompetence. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 29(76). Hentet fra https://tidsskrift.dk/spr/article/view/138180