Kønsidentitet i sproget – med eksempler fra dansk og fransk

Forfattere

  • Hanne Leth Andersen

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v28i74.133036

Referencer

Académie Française (2017). Déclaration de l’Académie française sur l’écriture dite « inclusive ». Lokaliseret d. 1. februar 2022. academie-francaise.fr/actualites/declaration-de-lacademie-francaise-

sur-lecriture-dite-inclusive.

Académie Française (2019). La féminisation des noms de métier et de fonctions. Lokaliseret d. 1. februar 2022. academie-francaise.fr/sites/academie-francaise.fr/files/rapport_feminisation_noms_de_metier_et_de_fonction.pdf.

Andersen, H.L. (2021). Bestræbelser på ligestilling via sproget – fransk og dansk i systemisk modsatrettede bevægelser. FranskNyt, 280, 13-15.

Dister, A. & Moreau, M.-L. (2020). Inclure sans exclure. Les bonnes pratiques de rédaction inclusive. Bruxelles: Direction de la Langue française – Service général des Lettres et du Livre – Fédération Wallonie-Bruxelles.

Europa-Parlamentet (2018). Kønsneutral sprogbrug i Europa-Parlamentet. europarl.europa.eu/cmsdata/187091/GNL_Guidelines_DA-original.pdf.

Ministère de l’Education Nationale, de la Jeunesse et des Sports (2021). Hjemmeside. Lokaliseret d. 1. februar 2022. education.gouv.fr/bo/21/Hebdo18/MENB2114203C.htm.

Mørch, I.E. (2016). Hen, kønsneutralt pronomen. Dansk Sprognævns svarbase, 6. maj. Dansk Sprognævn. sproget.dk/raad-og-regler/artikler-mv/svarbase/SV00016738.

Siewierska, A. (2004). Person. Cambridge: Cambridge University Press.

Downloads

Publiceret

2022-07-06

Citation/Eksport

Andersen, H. L. (2022). Kønsidentitet i sproget – med eksempler fra dansk og fransk. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 28(74). https://doi.org/10.7146/spr.v28i74.133036

Nummer

Sektion

Artikler