Brobygning til sproguddannelser på universitetet: Fem praksisanbefalinger
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v27i73.132181Referencer
Bundgaard, K., Dam, L. & Hartmann Haugaard, R. (2020). Overgangen til et sprogstudium på universitetet. En undersøgelse af spansk- og tyskstuderendes studiestart. Aalborg: Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet. Lokaliseret d. 9. september 2021 på ncff.dk/fileadmin/NCFF/Dokumenter/AAU__Rapport__Overgangen_til_et_sprogstudium.pdf.
Danmarks Evalueringsinstitut (2017). Studiestartens betydning for frafald på videregående uddannelser. Holbæk: Danmarks Evalueringsinstitut. Lokaliseret d. 27. oktober 2021 på https://www.eva.dk/videregaaende-uddannelse/studiestartens-betydning-frafaldet-paa-videregaaende-uddannelser.
Danmarks Evalueringsinstitut (2018). Fastholdelse af studerende på videregående uddannelser. Videnopsamling om forskning i indsatser til at mindske frafald. Holbæk: Danmarks Evalueringsinstitut. Lokaliseret d. 27. oktober 2021 på https://www.eva.dk/videregaaende-uddannelse/fastholdelse-studerende-paa-videregaaende-uddannelser.
Leese, M. (2010). Bridging the gap: Supporting student transitions into higher education. Journal of Further and Higher Education, 34 (2), 239-251. DOI: 10.1080/03098771003695494.
Mathiasen, H., Søndergaard, B.D., Ågård, D., m.fl. (2009). Overgangsproblemer som udfordringer i uddannelsessystemet. Forskningsrapport 2009. Aarhus: Center for
Undervisningsudvikling, Aarhus Universitet. Lokaliseret d. 6. juli 2020 på gymnasieforskning.dk/wp-content/uploads/2013/10/Udfordringer-i-overgange.pdf.
Qvortrup, A., Smith, E., Lykkegaard, E. & Rasmussen, F. (2018). Studiemiljø og frafald på videregående uddannelser: Betydningen af undervisning, faglig identifikation og social integration. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(25), 151-178.
Tinto, V. (1993). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition. Chicago/London: University of Chicago Press.
Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet (2017). Strategi for styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet. København: Regeringen. Lokaliseret d. 3. februar 2020 på ufm.dk/publikationer/2017/strategi-for-styrkelse-af-fremmedsprog-i-uddannelsessystemet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.