Sprogteknologier: Er de snyd eller læringsunderstøttende ressourcer?
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v27i72.132037Referencer
Arendal, E. & Hansen, K.M. (2003). IT rygsæk til ordblinde. Hjælpemiddelinstituttet.
Arendal, E. & Svendsen, H.B. (2019). Læse- og skriveteknologi i skolen. Hvad og hvordan? Viden om Literacy, 26, 6-11. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på videnomlaesning.dk/media/2944/26_erik-arendal_helle-bundgaard-svendsen-1.pdf.
Bransford, J. & Schwartz, D. (1999). Rethinking Transfer: A Simple Proposal with Multiple Implications. Review of Research in Education, 24, 61-100. doi.org/10.3102/0091732X024001061.
Bundsgaard, J. (2016). Sprog og kommunikation. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Center for Sprogteknologi. (u.å.). Hvad er sprogteknologi? Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet. Lokaliseret d. 17. oktober 2020 på cst.ku.dk/omcentret/sprogteknologi.
Clark, A. (2008). Supersizing the Mind: Embodiment, Action, and Cognitive Extension. Oxford: Oxford University Press.
Dalsgaard, C., Caviglia, F., Boie, M.A.K., Færgemann, H.M. & Thomsen, M.B. (2020). Digitale kompetencer i gymnasiet. Aarhus Universitet, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på uvm.dk/-/media/filer/uvm/publikationer/2019/dec/191219-digitale-kompetenceri-gymnasiet-2020.pdf.
Golonka, E.M., Bowles, A.R., Frank, V.M., Richardson, D.L. & Freynik, S. (2014). Technologies for foreign language learning: A review of technology types and their effectiveness. Computer Assisted Language Learning, 27(1), 70-105. doi.org/10.1080/09588221.2012.700315.
Google (2020). Type with your voice. Docs Editors Help. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på support.google.com/docs/answer/4492226?hl=en.
Haug, K.N. & Klein, P.D. (2018). The Effect of Speech-to-Text Technology on Learning a Writing Strategy. Reading & Writing Quarterly, 34(1), 47-62. doi.org/10.1080/10573569.2017.1326014.
Lee, S.-M. (2020). The impact of using machine translation on EFL students’ writing. Computer Assisted Language Learning, 33(3), 157-175. doi.org/10.1080/09588221.2018.1553186.
Lexical Computing (2015). Statistics used in the Sketch Engine. Sketch Engine. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på sketchengine.eu/documentation/statistics-used-in-sketch-engine.
Marshall, P.W.S. (2019). Terminsprøver og Grammarly. Folkeskolen.dk, 14. november. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på folkeskolen.dk/1002704/terminsproever-og-grammarly.
Metev, D. (2020). 2020’s Voice Search Stats—Is Voice Search Growing? Review 42. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på review42.com/voice-search-stats.
Microsoft (2020). Dictate your documents in Word. Microsoft 365 Support. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på support.microsoft.com/en-us/office/dictate-your-documents-in-word-3876e05f-3fcc-418f-b8abdb7ce0d11d3c.
Midgard, I. (2020). Talestyrt skrivning. En kvalitativ studie om læreres holdninger til og erfaringer med talestyrt skriving som verktøy for å fremme mestring og inkludering for elever med lese- og skrivevansker. Master’s thesis. Agder Universitet. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2686754/Ingun%20Midgard.pdf?sequence=1.
Niño, A. (2009). Machine translation in foreign language learning: Language learners’ and tutors’ perceptions of its advantages and disadvantages. ReCALL, 21(2), 241-258. doi.org/10.1017/S0958344009000172.
Nørtoft, M. (2019). Indvandrere og efterkommere i flertal på 14 gymnasier. Danmarks Statistik, 22. oktober. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på dst.dk/da/Statistik/bagtal/2019/2019-10-23-indvandrere-og-efterkommere-i-flertal-paa-14-gymnasier.
Olesen, E.P. (2016). Hver tiende elev er tosproget: Kun to procent af lærerne har ikke vestlig baggrund. Folkeskolen.dk, 20. oktober. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på folkeskolen.dk/595146/hver-tiende-elev-er-tosproget-kun-to-procent-af-laererne-har-ikkevestlig-baggrund.
Pullum, G.K. (2007). Monkeys will check your grammar. Language Log, 26. oktober. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på itre.cis.upenn.edu/~myl/languagelog/archives/005061.html.
Ramesh, S. (2020). Microsoft Editor gets an upgrade in Word and Outlook. Office Insiders, 4. september. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på insider.office.com/en-us/blog/microsoft-editor-gets-anupgrade.
Salomon, G., Perkins, D.N. & Globerson, T. (1991). Partners in Cognition: Extending Human Intelligence with Intelligent Technologies. Educational Researcher, 20(3), 2-9. doi.org/10.3102/0013189X020003002.
Schüler, L. (2020). Diktieren mit Spracherkennung als Form der medien unterstützten Textproduktion – Ein Forschungsbericht. Didaktik Deutsch, 25(48), 71-85. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på didaktik-deutsch.de/wpcontent/uploads/2020/04/Sch%C3%BCler_48.pdf.
Svendsen, H.B. (2016). Teknologibaseret læsning og skrivning i folkeskolen. Aarhus: DPU, Aarhus Universitet. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på ucviden.dk/da/publications/phd-afhandling-teknologibaseret-l%C3%A6sning-og-skrivning-ifolkeskole.
Svendsen, H.B. (2018). Læse- og skriveteknologi til unge ordblinde. Viden om Literacy, 24, 40-47. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på videnomlaesning.dk/media/2567/24_helle-bundgaardsvendsen.pdf.
Tannen, D. (1992). How is conversation like literary discourse? The role of imagery and details in creating involvement. I: Downing, P., Lima, S.D. & Noonan, M. (red.), The linguistics of literacy (s. 31-46). Amsterdam: John Benjamins. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på deborahtannen.com/s/how-is-conversation-like-literary-discourse.pdf.
UVM (2019a). Hjælpemidler til prøverne i de gymnasiale uddannelser efter gymnasiereformen. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/gym/pdf19/apr/190423-laesevejledning-til-hjaelpemiddeloversigt.pdf.
UVM (2019b). Hjælpemidleroversigt. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/gym/xls19/190423-hjaelpemidler.xlsx.
UVM (2019c). Vejledning til folkeskolens prøver i faget matematik – 9. klasse. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på uvm.dk/folkeskolen/folkeskolensproever/faglig-forberedelse/proevevejledninger.
UVM (2020). Generelt om særlige prøvevilkår og tilladte hjælpemidler, forlænget tid mm. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på uvm.dk/gymnasialeuddannelser/proever-og-eksamen/regler-og-orienteringer/saerlige-proevevilkaar-til-ordblinde-og-andre-elever-med-funktionsnedsaettlse/generelt-om-saerlige-proevevilkaar-og-tilladte-hjaelpemidler--forlaenget-tid-mm.
Yamada, M. (2019). The impact of Google Neural Machine Translation on post-editing by student translators. The Journal of Specialised Translation, 31, 87-106. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på jostrans.org/issue31/art_yamada.php.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.