Sprogteknologier: Er de snyd eller læringsunderstøttende ressourcer?

Forfattere

  • Francesco Caviglia
  • Christian Dalsgaard

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v27i72.132037

Referencer

Arendal, E. & Hansen, K.M. (2003). IT rygsæk til ordblinde. Hjælpemiddelinstituttet.

Arendal, E. & Svendsen, H.B. (2019). Læse- og skriveteknologi i skolen. Hvad og hvordan? Viden om Literacy, 26, 6-11. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på videnomlaesning.dk/media/2944/26_erik-arendal_helle-bundgaard-svendsen-1.pdf.

Bransford, J. & Schwartz, D. (1999). Rethinking Transfer: A Simple Proposal with Multiple Implications. Review of Research in Education, 24, 61-100. doi.org/10.3102/0091732X024001061.

Bundsgaard, J. (2016). Sprog og kommunikation. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Center for Sprogteknologi. (u.å.). Hvad er sprogteknologi? Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet. Lokaliseret d. 17. oktober 2020 på cst.ku.dk/omcentret/sprogteknologi.

Clark, A. (2008). Supersizing the Mind: Embodiment, Action, and Cognitive Extension. Oxford: Oxford University Press.

Dalsgaard, C., Caviglia, F., Boie, M.A.K., Færgemann, H.M. & Thomsen, M.B. (2020). Digitale kompetencer i gymnasiet. Aarhus Universitet, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på uvm.dk/-/media/filer/uvm/publikationer/2019/dec/191219-digitale-kompetenceri-gymnasiet-2020.pdf.

Golonka, E.M., Bowles, A.R., Frank, V.M., Richardson, D.L. & Freynik, S. (2014). Technologies for foreign language learning: A review of technology types and their effectiveness. Computer Assisted Language Learning, 27(1), 70-105. doi.org/10.1080/09588221.2012.700315.

Google (2020). Type with your voice. Docs Editors Help. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på support.google.com/docs/answer/4492226?hl=en.

Haug, K.N. & Klein, P.D. (2018). The Effect of Speech-to-Text Technology on Learning a Writing Strategy. Reading & Writing Quarterly, 34(1), 47-62. doi.org/10.1080/10573569.2017.1326014.

Lee, S.-M. (2020). The impact of using machine translation on EFL students’ writing. Computer Assisted Language Learning, 33(3), 157-175. doi.org/10.1080/09588221.2018.1553186.

Lexical Computing (2015). Statistics used in the Sketch Engine. Sketch Engine. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på sketchengine.eu/documentation/statistics-used-in-sketch-engine.

Marshall, P.W.S. (2019). Terminsprøver og Grammarly. Folkeskolen.dk, 14. november. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på folkeskolen.dk/1002704/terminsproever-og-grammarly.

Metev, D. (2020). 2020’s Voice Search Stats—Is Voice Search Growing? Review 42. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på review42.com/voice-search-stats.

Microsoft (2020). Dictate your documents in Word. Microsoft 365 Support. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på support.microsoft.com/en-us/office/dictate-your-documents-in-word-3876e05f-3fcc-418f-b8abdb7ce0d11d3c.

Midgard, I. (2020). Talestyrt skrivning. En kvalitativ studie om læreres holdninger til og erfaringer med talestyrt skriving som verktøy for å fremme mestring og inkludering for elever med lese- og skrivevansker. Master’s thesis. Agder Universitet. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2686754/Ingun%20Midgard.pdf?sequence=1.

Niño, A. (2009). Machine translation in foreign language learning: Language learners’ and tutors’ perceptions of its advantages and disadvantages. ReCALL, 21(2), 241-258. doi.org/10.1017/S0958344009000172.

Nørtoft, M. (2019). Indvandrere og efterkommere i flertal på 14 gymnasier. Danmarks Statistik, 22. oktober. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på dst.dk/da/Statistik/bagtal/2019/2019-10-23-indvandrere-og-efterkommere-i-flertal-paa-14-gymnasier.

Olesen, E.P. (2016). Hver tiende elev er tosproget: Kun to procent af lærerne har ikke vestlig baggrund. Folkeskolen.dk, 20. oktober. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på folkeskolen.dk/595146/hver-tiende-elev-er-tosproget-kun-to-procent-af-laererne-har-ikkevestlig-baggrund.

Pullum, G.K. (2007). Monkeys will check your grammar. Language Log, 26. oktober. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på itre.cis.upenn.edu/~myl/languagelog/archives/005061.html.

Ramesh, S. (2020). Microsoft Editor gets an upgrade in Word and Outlook. Office Insiders, 4. september. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på insider.office.com/en-us/blog/microsoft-editor-gets-anupgrade.

Salomon, G., Perkins, D.N. & Globerson, T. (1991). Partners in Cognition: Extending Human Intelligence with Intelligent Technologies. Educational Researcher, 20(3), 2-9. doi.org/10.3102/0013189X020003002.

Schüler, L. (2020). Diktieren mit Spracherkennung als Form der medien unterstützten Textproduktion – Ein Forschungsbericht. Didaktik Deutsch, 25(48), 71-85. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på didaktik-deutsch.de/wpcontent/uploads/2020/04/Sch%C3%BCler_48.pdf.

Svendsen, H.B. (2016). Teknologibaseret læsning og skrivning i folkeskolen. Aarhus: DPU, Aarhus Universitet. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på ucviden.dk/da/publications/phd-afhandling-teknologibaseret-l%C3%A6sning-og-skrivning-ifolkeskole.

Svendsen, H.B. (2018). Læse- og skriveteknologi til unge ordblinde. Viden om Literacy, 24, 40-47. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på videnomlaesning.dk/media/2567/24_helle-bundgaardsvendsen.pdf.

Tannen, D. (1992). How is conversation like literary discourse? The role of imagery and details in creating involvement. I: Downing, P., Lima, S.D. & Noonan, M. (red.), The linguistics of literacy (s. 31-46). Amsterdam: John Benjamins. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på deborahtannen.com/s/how-is-conversation-like-literary-discourse.pdf.

UVM (2019a). Hjælpemidler til prøverne i de gymnasiale uddannelser efter gymnasiereformen. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/gym/pdf19/apr/190423-laesevejledning-til-hjaelpemiddeloversigt.pdf.

UVM (2019b). Hjælpemidleroversigt. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/gym/xls19/190423-hjaelpemidler.xlsx.

UVM (2019c). Vejledning til folkeskolens prøver i faget matematik – 9. klasse. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på uvm.dk/folkeskolen/folkeskolensproever/faglig-forberedelse/proevevejledninger.

UVM (2020). Generelt om særlige prøvevilkår og tilladte hjælpemidler, forlænget tid mm. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på uvm.dk/gymnasialeuddannelser/proever-og-eksamen/regler-og-orienteringer/saerlige-proevevilkaar-til-ordblinde-og-andre-elever-med-funktionsnedsaettlse/generelt-om-saerlige-proevevilkaar-og-tilladte-hjaelpemidler--forlaenget-tid-mm.

Yamada, M. (2019). The impact of Google Neural Machine Translation on post-editing by student translators. The Journal of Specialised Translation, 31, 87-106. Lokaliseret d. 15. marts 2021 på jostrans.org/issue31/art_yamada.php.

Downloads

Publiceret

2022-06-20

Citation/Eksport

Caviglia, F., & Dalsgaard, C. (2022). Sprogteknologier: Er de snyd eller læringsunderstøttende ressourcer?. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 27(72). https://doi.org/10.7146/spr.v27i72.132037