Rousseau læser Platon. Et debatindlæg om virkningshistorie
DOI:
https://doi.org/10.7146/spf.v4i1.21149Keywords:
Platon, Rousseau, opdragelse,Abstract
Artiklen præsenterer i første del (A) det pædagogiske stof fra Platons Staten og Lovene, som Rousseau har læst og fundet inspiration i. Der plæderes for, at Rousseau optager og transponerer såvel principper som konkrete overvejelser uanset den forskelige historiske kontekst og de dermed sammenhængende forskellige udformninger og mål for opdragelsen. I anden del (B) diskuteres Rousseaus ’platonisme’ i mere overordnet filosofisk sammenhæng, og der argumenteres for, at Rousseaus utraditionelle, pædagogisk-filosofiske Platon-læsning dels kan ses at fremdrage underbelyste centrale tematikker i Platons filosofi, dels understreger deres stadige aktualitet.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The author(s) and the journal share the Copyright, and must both be credited when using (e.g. quoting from or distributing) published material. Articles published in Studier i Pædagogisk Filosofi (Studies in Philosophy of Education) may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host. Manuscripts submitted to Studier i Pædagogisk Filosofi may not have been previosly published - however, Studier i Pædagogisk Filosofi does allow for its published articles to be published in other journals by the author, after approval from the editors. Articles may be uploaded in institutional repositories if the author is required to so as part of a grant or institutional requirement.