Et forsvar for teoretisk pædagogik!
– Skrivebordspædagogen Knud Grue-Sørensen
DOI:
https://doi.org/10.7146/spf.v7i1.111843Nøgleord:
Pædagogisk videnskab, Teoretisk pædagogik, Bildsamkeit, læring, opdragelse, K. Grue-SørensenResumé
The article introduces the pedagogical background and impact of Grue-Sørensen. Knud Grue-Sørensen came
to educational science from philosophy and was infl uenced by Kantian philosopher Leonard Nelson (1882-
1927). Grue-Sørensen became the first professor of education at the University of Copenhagen. During an era
in which research in the fi eld of education became more and more infl uenced by empirical research, Grue-
Sørensen held on to a theoretically and historically rooted pedagogy. Among other works he authored a threevolume account of the history of education and the encyclopaedia “Almen Pædagogik”.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatteren/forfatterne og tidsskriftet deler copyrighten, og skal begge krediteres ved brug af publiceret materiale til citat eller lignende. Artikler publiceret i Studier i Pædagogisk Filosofi må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) frit til ikke-kommercielle formål. Artikler publiceret i Studier i Pædagogisk Filosofi må, efter godkendelse fra redaktionen, gerne publiceres i andre tidsskrifter (Studier i Pædagogisk Filosofi publicerer dog ikke selv artikler, der tidligere har været publiceret). Artikler må gerne uploades i instutionelle databaser, hvis dette kræves af forfatteren som del af en bevilling eller er institutionelt krav.