(Be)longing – Forståelse af mobning som længsel efter at høre til
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v32i2.8733Keywords:
(Be)loning, MobningAbstract
Artiklen præsenterer en Lord of the Flies-tilgang til mobning, der dækker over forståelser, der forbinder mobning med en indbygget krigerisk indstilling i mennesker. Denne forståelse hører til inden for de individualiserede forklaringer på mobning, som har en vis udbredelse blandt forskningsprojektets lærerinformanter. Artiklen hviler på forskellige metodikker: Kvantitative data, kvalitative data og teoretiske refleksioner. Der følges et spor på tværs af disse metodikker, nemlig sammenhænge mellem skoleklassens sociale liv og mobbemønstre mellem eleverne. Artiklen tilbyder begrebet ‘longing for belonging’ til at forstå mobning som en uformel fællesskabsform mellem elever, der forsøger at dække manglen på tilhørsforhold i det formelle skolefællesskab. ‘Longing for belonging’ kan således forstås som en modpol til Lord of the Flies-tilgangen. I sådan en forståelse indeholder mobning både sociale og ikkesociale aspekter. Det sociale ligger i ønsket om at skabe noget at være fælles om. Det ikke-sociale ligger i udstødelse af klassekammerater fra det uformelle vi. Analysen foreslår, at mobning i dette perspektiv kan ses som ‘inkluderet eksklusion’.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.