AFRIKANSKE GADEBØRNS FORANDRINGS(U)MULIGHEDER I UDVIKLINGS- OG HJÆLPEARBEJDE
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v30i1.8714Keywords:
Peace-building, Vulnerable groups, Afrikanske gadebørn, Udviklings- og hjælpearbejdeAbstract
Denne artikel er skrevet på baggrund af empiriske undersøgelser af dansk-afrikansk hjælpe- og udviklingsarbejde, hvor formålet var at få gadebørn til at blive deltagere i et community. Artiklen giver bud på:
• Hvordan hjælpe- og udviklingsarbejde med afrikanske gadebørn kan positioneres som magtpålæggelse og bliver baseret på en her og nu-løsning, hvor det kan være svært at se positiv udvikling eller forandring i gadebørnenes levede liv.
• Hvorfor de afrikanske gadebørn ofte ender tilbage i gadelivet efter at have været aktører i tilsyneladende succesfulde interventioner og udviklingsarbejder.
• Hvordan danske og afrikanske ledere igennem disse interventioner får narrativer og materielle midler til at forhandle sig til mere magt i de omkringliggende samfund.
Undersøgelsens teoretiske afsæt er i communitypsykologien. De primære analysebegreber er socialkonstruktionistiske, hvor der indfanges, hvilke narrativer og diskursive praksisser, som bærer på diskurser, der etablerede legitime subjektpositioner. Der belyses ligeledes in- og eksklusionsprocesser samt magtforhandlinger i hjælpe- og udviklingsarbejdet. Metodisk anvendes deltagerobservation, interviews og gadebørnenes billeder af deres liv før og efter, de kom til communitiet.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.