DET SELV-I-AGT-TAGELIGE BARN

Authors

  • Jan Kampmann Roskilde Universitetscenter

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v25i2.8684

Keywords:

Autonomi, Børn, Børns individueringsproces, Kompetence, Selvforvaltning

Abstract

I såvel faglig sammenhæng som i den bredere offentlighed er der enighed om, at synet på børn har ændret sig radikalt siden slutningen af firserne. Uanset om skiftet opfattes som udtryk for, at børn faktisk har ændret sig, eller som udtryk for barndomsforskernes og fagfolkenes blik på børn har ændret sig, så er der enighed om i højere grad end tidligere at begribe børn som aktører og som kompetente individer. Denne artikel går ikke ind i en vurdering af, om børn faktisk er mere eller mindre kompetente end tidligere, men bidrager med et perspektiv, hvor forståelsen af det kompetente barn relateres til ændringer i de krav og fordringer, der stilles til børn i deres institutionaliserede hverdagsliv. Som led i forandrede betingelser for børns individueringsproces FORVENTES de at være kompetente; til gennem pålagt selvforvaltning at tage vare på sig selv og til aktivt at bidrage til at fremstille sig selv.

Author Biography

Jan Kampmann, Roskilde Universitetscenter

Jan Kampmann er professor i barndomsforskning, Institut for Uddannelsesforskning, RUC

Downloads

Published

2004-12-31

How to Cite

Kampmann, J. (2004). DET SELV-I-AGT-TAGELIGE BARN. Psyke & Logos, 25(2), 21. https://doi.org/10.7146/pl.v25i2.8684