PSYKOEDUKATION I RØDE KORS – fra mentale skemaer til handling i fællesskaber
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v25i1.8669Keywords:
Tortur, Organiseret vold, PsykoedukationAbstract
Denne artikel beskriver forskellige psykoedukative forløb for traumatiserede asylansøgere i Røde Kors Centre i Danmark. Gennem observation, interviews og læsning af evalueringsrapporter blev forløbene undersøgt med henblik på en beskrivelse af deres praksis. Artiklen viser, at resultaterne af forløbene bedre kan forstås i en community-psykologisk end i en kognitiv teoriramme. De alternative fortællinger, der blev skabt i interventionsrummet, kan kun blive effektive i dagliglivet, hvis den praktiske og sociale kontekst for dette inkluderes i forløbet. Deltagerne fortalte, at de fik mest ud af forløbene, når disse praktisk og socialt forandrede deres muligheder i fællesskabet, såvel på centret som udenfor, gennem opbygning af social kontakter og gennem øgede praktiske færdigheder. At kunne påvirke udformningen af dagligdagen, sammen med de øvrige deltagere i denne, blev vurderet som et positivt udkomme af de bedste af programmerne.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.